COMAC 909 kończy loty pasażerskie dla VietJet Air


Chiński samolot COMAC 909 (wcześniej znany jako ARJ21) zakończył obsługę lotów pasażerskich dla wietnamskiego przewoźnika niskokosztowego VietJet Air. Maszyna była użytkowana w formule wet-leasingu (ACMI) od linii Chengdu Airlines i realizowała połączenia krajowe z Hanoi i Ho Chi Minh do Con Dao – popularnego archipelagu wysp położonych około 200 kilometrów od południowego wybrzeża Wietnamu. Zakończenie eksploatacji wynika z wygaśnięcia umowy leasingowej, a także z wysokich kosztów dzierżawy i złożonych kwestii regulacyjnych. COMAC 909 był jedynym egzemplarzem tego typu samolotu latającym w barwach wietnamskiego przewoźnika. C909 to pierwszy regionalny samolot odrzutowy zaprojektowany i zbudowany w Chinach. Konstrukcja może przewozić od 78 do 97 pasażerów, a jej zasięg wynosi od 2 225 do 3 700 kilometrów. Od momentu uzyskania certyfikacji w 2014 roku wyprodukowano mniej niż 200 egzemplarzy tego modelu. Maszyna przez lata była eksploatowana wyłącznie w Chinach, a dopiero w 2024 roku rozpoczęła loty zagraniczne – w Laosie i Wietnamie. Dla chińskiego producenta COMAC było to ważne doświadczenie w próbie wejścia na rynki Azji Południowo-Wschodniej i – docelowo – na rynek zachodni. Jednocześnie europejski Airbus z rezerwą komentuje chińskie ambicje technologiczne, wskazując, że nowszy model COMAC C919 to w dużej mierze konstrukcja wzorowana na A320, a C909 stanowi modernizację koncepcji amerykańskiego McDonnella Douglasa DC-9. Zakończenie operacji C909 w barwach VietJet Air oznacza, że samoloty COMAC nadal nie zdobyły trwałej pozycji poza granicami Chin. Źródło: Rynek Lotniczy

Komentarze