Prowadzone są prace nad lotniczymi synergicznie chłodzonymi silnikami ze zintegrowanymi wałami


Amerykański Departament Energii prowadzi Advanced Research Projects Agency-Energy (ARPA-E), w ramach którego prowadzone są prace nad Aviation-class Synergistically Cooled Electric-motors with iNtegrated Drives (ASCEND, certyfikowane lotnicze synergicznie chłodzone silniki ze zintegrowanymi wałami). Dodatkowe chłodzenie ma umożliwić zwiększenie gęstości energetycznej z 6-9 kW/kg masy silnika turbinowego do 12 kW/kg masy nowego napędu elektrycznego. Pozwoli to na zmniejszenie masy zespołu napędowego lub uzyskanie większej mocy przy danej masie silnika. Dla porównania – silnik auta osobowego ma wydajność masową na poziomie tylko 1-2 kW/kg.W ramach fazy 1. projektu ASCEND Wright Electric otrzymał finansowanie w wysokości 647 tys. USD, które zostaną przeznaczone na prace rozwojowe samolotu komunikacji regionalnej o pojemności 100 pasażerów i zasięgu do 500 km według wymagań linii lotniczej EasyJet. Samolot miałby wejść do służby w 2030. W przypadku powodzenia tego projektu planuje się budowę samolotu o pojemności 186 pasażerów i zasięgu do 1250 km. (Altair)

Komentarze