Rozpoczęto próby naziemne pierwszego prototypu samolotu komunikacyjnego Ił-114-300


W Żukowskim, w centrum prób w locie PAO Ił, rozpoczęto próby naziemne pierwszego prototypu samolotu komunikacyjnego Ił-114-300. W ich trakcie przetestowano instalację paliwową i po raz pierwszy uruchomiono, przy małej mocy, silniki turbinowe TW7-117ST-01, poruszające sześciołopatowe śmigła SW-34.03. W najbliższym czasie, zgodnie z planem przygotowań do pierwszego lotu, próby naziemne zostaną zakończone, a po nich samolot przejdzie próby kołowania z małą i dużą prędkością po pasie startowym. Ił-114-300 powstaje w ramach współpracy przemysłowej przedsiębiorstw AO WASO, AO Awiastar-SP i NAZ Sokoł, skupionych pod egidą OAK. Równolegle z przygotowaniami do oblotu pierwszego prototypu w Żukowskim, w zakładach AO RSK MiG w filii ŁAZ im. P.A. Woronina w Łuchowicach powstaje drugi prototyp Ił-114-300, stworzony od podstaw z wykorzystaniem technologii, jakie będą stosowane w produkcji samolotów seryjnych. W czerwcu zakończono montaż jego kadłuba. Początkowo Ministerstwo Przemysłu i Handlu FR podawało, że pierwszy Ił-114-300 zostanie oblatany pod koniec września 2020. Obecnie mówi się o listopadzie br. Także data rozpoczęcia produkcji seryjnej Ił-114-300 uległa przesunięciu, z 2021 na 2023. Plany zakładają wytwarzanie 12 samolotów rocznie. Wersja pasażerska, przeznaczona do przewozu maksymalnie 68 osób, ma służyć do transportu regionalnego i zapewnienia mobilności lotniczej ludności FR, w tym w rejonach Dalekiego Wschodu i Syberii. Przewidywane jest wytwarzanie także samolotów dla wojska, w wersji ewakuacji medycznej, rozpoznawczej, patrolowej i ZOP. (Altair)

Komentarze