Demonstrator technologii śmigłowcowych Racer wystratował


Demonstrator technologii śmigłowcowych Racer, opracowany przez firmę Airbus Helicopters w europejskim projekcie badawczym Clean Sky 2, odbył w Marignane pierwszy lot. Przebywał w powietrzu około 30 minut, co umożliwiło zespołowi testującemu sprawdzenie ogólnego zachowania wiropłata. Dzisiejsze wydarzenie rozpoczyna dwuletnią serię prób, mających na celu stopniowe weryfikowanie parametrów pilotażowych maszyny i zademonstrowanie jej możliwości osiągania dużych prędkości przelotowych.Zoptymalizowany pod kątem prędkości przelotowej przekraczającej 400 km/godz, demonstrator ma pomóc w wypracowaniu optymalnego kompromisu między szybkością lotu, kosztami eksploatacji i osiągami maszyny. Celem projektu jest także zmniejszenie zużycia paliwa o około 20% w porównaniu z wiropłatami tej samej klasy obecnej generacji, dzięki optymalizacji aerodynamicznej i innowacyjnemu układowi napędowemu, działającemu w trybie oszczędnym. Opracowany we współpracy z Safran Helicopter Engines, hybrydowo-elektryczny system napędu ekonomicznego umożliwia zatrzymanie jednego z dwóch silników Aneto-1X podczas przelotu, przyczyniając się do ograniczenia emisji CO2. 
 

Projektanci Racera chcą ponadto pokazać, w jaki sposób jego szczególna konstrukcja może przyczynić się do zmniejszenia hałasu emitowanego podczas lotu. W architekturze płatowca konstruktorzy Racera odwołali się do konfiguracji aerodynamicznej zastosowanej w demonstratorze Airbus Helicopters X3, który w 2013 roku pobił rekord prędkości, lecąc 472 km/godz. Podczas gdy celem budowy X3 było sprawdzenie innowacyjnego pomysłu - połączenia stałych skrzydeł pozwalających uzyskać energooszczędną siłę nośną, bocznych wirników dających energooszczędny napęd i głównego wirnika zapewniającego energooszczędne pionowe starty i lądowania - konstruktorzy Racera chcą uzyskać statek powietrzny w konfiguracji zbliżonej do docelowej (operacyjnej), oferujący zwiększone możliwości w przypadku niektórych zadań, tam gdzie duża prędkość lotu może być największą zaletą. Źródło: Airbus Helicopters

Komentarze