Ministerstwo Obrony Litwy ogłosiło wybór samolotu transportowego nowej generacji Embraer C-390 Millennium, jako przyszłej platformy dla litewskich Sił Zbrojnych. Podjęcie tej strategicznej decyzji stanowi istotny krok w kierunku wzmocnienia gotowości operacyjnej Litwy oraz zwiększenia interoperacyjności w ramach struktur NATO. Jednocześnie otwiera drogę do uruchomienia procesu zakupowego, zgodnie z krajowymi przepisami prawa.C-390 Millennium to samolot nowej generacji zaprojektowany do działania w trudnych warunkach i na wymagających kierunkach. Oferuje ponadprzeciętną prędkość, ładowność oraz elastyczność misji, co czyni go wszechstronnym narzędziem w operacjach wojskowych. Wybór C-390 przez Litwę wpisuje się w szerszy proces modernizacji sił powietrznych wśród sojuszników europejskich i członków NATO. Samolot ten został już wybrany przez Portugalię, Węgry, Holandię, Austrię, Czechy, Szwecję i Słowację. Dołączenie Litwy do grona użytkowników C-390 w Europie pozwoli nie tylko na wzmocnienie zdolności operacyjnych, ale także zapewni dostęp do rozwiniętego ekosystemu wsparcia technicznego, logistycznego oraz wspólnych programów szkoleniowych. Od momentu rozpoczęcia eksploatacji przez Siły Powietrzne Brazylii w 2019 r., Portugalii w 2023 r. oraz Węgier w 2024 r., samoloty C-390 Millennium konsekwentnie potwierdzają swoją niezawodność, skuteczność operacyjną i gotowość bojową. Obecnie eksploatowana flota osiąga 93-procentowy wskaźnik gotowości do misji oraz ponad 99-procentowy wskaźnik ich realizacji. C-390 Millennium może przenosić większy ładunek (do 26 ton) w porównaniu do innych samolotów tego typu, osiąga większą prędkość przelotową (470 węzłów) i ma dłuższy zasięg operacyjny. Jest zdolny do wykonywania szerokiego zakresu misji, takich jak transport i zrzucanie ładunków i żołnierzy, ewakuacja medyczna, poszukiwania i ratownictwo, tankowanie w powietrzu zarówno jako tankowiec, jak i odbiornik, misje przeciwpożarowe i humanitarne, operowanie na tymczasowych lub nieutwardzonych pasach startowych, takich jak ubita ziemia, gleba i żwir. C-390 może być również skonfigurowany do pełnienia funkcji powietrznego tankowca. Już dziś potwierdził swoje możliwości tankowania innych maszyn w locie, a także samodzielnego pobierania paliwa – również z wykorzystaniem zasobników podskrzydłowych instalowanych na innych C-390. (Embraer via dlapilota)
Ministerstwo Obrony Litwy ogłosiło wybór samolotu transportowego nowej generacji Embraer C-390 Millennium, jako przyszłej platformy dla litewskich Sił Zbrojnych. Podjęcie tej strategicznej decyzji stanowi istotny krok w kierunku wzmocnienia gotowości operacyjnej Litwy oraz zwiększenia interoperacyjności w ramach struktur NATO. Jednocześnie otwiera drogę do uruchomienia procesu zakupowego, zgodnie z krajowymi przepisami prawa.C-390 Millennium to samolot nowej generacji zaprojektowany do działania w trudnych warunkach i na wymagających kierunkach. Oferuje ponadprzeciętną prędkość, ładowność oraz elastyczność misji, co czyni go wszechstronnym narzędziem w operacjach wojskowych. Wybór C-390 przez Litwę wpisuje się w szerszy proces modernizacji sił powietrznych wśród sojuszników europejskich i członków NATO. Samolot ten został już wybrany przez Portugalię, Węgry, Holandię, Austrię, Czechy, Szwecję i Słowację. Dołączenie Litwy do grona użytkowników C-390 w Europie pozwoli nie tylko na wzmocnienie zdolności operacyjnych, ale także zapewni dostęp do rozwiniętego ekosystemu wsparcia technicznego, logistycznego oraz wspólnych programów szkoleniowych. Od momentu rozpoczęcia eksploatacji przez Siły Powietrzne Brazylii w 2019 r., Portugalii w 2023 r. oraz Węgier w 2024 r., samoloty C-390 Millennium konsekwentnie potwierdzają swoją niezawodność, skuteczność operacyjną i gotowość bojową. Obecnie eksploatowana flota osiąga 93-procentowy wskaźnik gotowości do misji oraz ponad 99-procentowy wskaźnik ich realizacji. C-390 Millennium może przenosić większy ładunek (do 26 ton) w porównaniu do innych samolotów tego typu, osiąga większą prędkość przelotową (470 węzłów) i ma dłuższy zasięg operacyjny. Jest zdolny do wykonywania szerokiego zakresu misji, takich jak transport i zrzucanie ładunków i żołnierzy, ewakuacja medyczna, poszukiwania i ratownictwo, tankowanie w powietrzu zarówno jako tankowiec, jak i odbiornik, misje przeciwpożarowe i humanitarne, operowanie na tymczasowych lub nieutwardzonych pasach startowych, takich jak ubita ziemia, gleba i żwir. C-390 może być również skonfigurowany do pełnienia funkcji powietrznego tankowca. Już dziś potwierdził swoje możliwości tankowania innych maszyn w locie, a także samodzielnego pobierania paliwa – również z wykorzystaniem zasobników podskrzydłowych instalowanych na innych C-390. (Embraer via dlapilota)
Komentarze
Prześlij komentarz