Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opublikowała zasady funkcjonowania taksówek powietrznych w miastach, co jest pierwszą kompleksową propozycją wprowadzenia takich przepisów na całym świecie.
Proponowane nowe ramy regulacyjne są otwarte do konsultacji publicznych do 30 września 2022 r. i obejmują dziedziny techniczne zdatności do lotu, operacji lotniczych, licencjonowania załóg lotniczych i przepisów ruchu lotniczego. Uzupełniają one istniejące materiały regulacyjne UE dotyczące operacji bezzałogowych systemów powietrznych (UAS), bezzałogowego systemu zarządzania ruchem znanym w Europie jako U-space oraz certyfikacji statków powietrznych zdolnych do pionowego startu i lądowania (
VTOL), a także wytyczne EASA w sprawie projektowania vertiportów.
„Dzięki temu EASA staje się pierwszym na świecie regulatorem
lotniczym, który wydał kompleksowe ramy regulacyjne dla operacji statków
powietrznych obsługujących VTOL, które będą oferować taksówki
powietrzne i podobne usługi” – powiedział dyrektor wykonawczy EASA, Patrick Ky.
„Publikacja potwierdza wiodącą pozycję EASA w tej dziedzinie
innowacji. Jednocześnie dołożyliśmy wszelkich starań, aby zająć się
ogólnymi problemami społecznymi i oczekiwaniami obywateli UE w zakresie
bezpieczeństwa, ochrony, prywatności, środowiska i hałasu” – dodał.
Producenci w Europie zasygnalizowali EASA, że będą gotowi do
certyfikacji samolotów VTOL w ciągu najbliższych kilku lat. Samoloty te
umożliwią nowe koncepcje mobilności powietrznej w ramach inicjatywy
„inteligentnych, zielonych i cyfrowych miast” kierowanej przez Komisję
Europejską.
Najnowsze propozycje EASA ustanowią zharmonizowany zestaw przepisów i
zasad na szczeblu UE dla tej nowej mobilności lotniczej i przewozów
osób oraz ładunków.
Ogólnym celem jest wspieranie rozwoju nowego ekosystemu miejskiej
mobilności powietrznej (UAM), osiągnięcie bezpiecznej integracji
certyfikowanych operacji bezzałogowych statków powietrznych z obsługą
UAS i VTOL w UE oraz umożliwienie operatorom bezpiecznej obsługi VTOL.
na europejskim niebie.
Opracowując propozycje nowych zasad dla różnych typów projektów i
operacji statków powietrznych, EASA stosuje podejście krok po kroku,
które jest ściśle powiązane z rzeczywistym rozwojem branży. W związku z
tym niektóre przyszłe zmiany (np. bezpilotowe statki powietrzne VTOL)
nie są jeszcze objęte niniejszym wnioskiem. W razie potrzeby i zgodnie z
postępem technologicznym EASA zajmie się nimi z osobnymi propozycjami. (EASA)
Komentarze
Prześlij komentarz