Super Guppy został przeznaczony na złom


Jeden z dwóch pierwszych specjalnych samolotów transportowych Super Guppy został ostatecznie przeznaczony na złom. Samolot próbowała uratować grupa wolontariuszy Super Guppy Restoration Project. Jej członkowie zorganizowali zbiórkę pieniędzy w Internecie na ten cel. Samolot przechowywano w muzeum w Bruntingthorpe w Wielkiej Brytanii. Teraz właściciele tego terenu uznali dalsze przechowywanie wielkiego Super Guppy za zbyt drogie. Zamierzają utylizować jeszcze kilka innych samolotów. Pozostałe mają posłużyć do zorganizowania muzeum w zamkniętym budynku. Teren, na którym obecnie znajdują się samoloty, ma zostać zabudowany przez lokalnego dewelopera. Samolot z Bruntingthorpe to Aero Spacelines Super Guppy Turbine (SGT), pierwszy z dwóch tego typu (MSN0001), zbudowanych na bazie Boeing 377 Stratocruiser. Miał znaki rejestracyjne F-BTGV. Był używany od lat 1970. do transportu części samolotów, w tym Concorde i konwencjonalnych maszyn pasażerskich Airbusa, do zakładów końcowego montażu w Tuluzie. W 1982 i 1983 roku UTA Industries we Francji zbudowało dwa dodatkowe Super Guppy. F-BTGV został wycofany z eksploatacji 1 lipca 1996 i pozostawiony w Bruntingthorpe. Próba jego restauracji rozpoczęła się w 2009. Grupa Super Guppy Restoration Project twierdzi, że zebrane pieniądze przeznaczy na podobny cel. Jej członkowie poszukują innego samolotu nadającego się do restauracji. Pierwszy Super Guppy, nr seryjny 52-2693, napędzany jeszcze oryginalnymi silnikami Pratt & Whitney, jest wystawiany w muzeum Pima w Tucson w Arizonie. Kolejne SGT (w tym MSN0001) były napędzane silnikami turbinowymi Allison 501. Samolot o numerze seryjnym 0002, wykorzystywany wcześniej przez Airbusa, znajduje się obecnie w muzeum Aeroscopia w Tuluzie. MSN 0003, również Airbusa, jest prezentowany na lotnisku w Hamburgu. SGT MSN 0004 pozostaje nadal w służbie NASA. (Altair)

Komentarze