Ambitny projekt Airbusa – zeroemisyjne lotnictwo pasażerskie


Airbus ma ambitny projekt zeroemisyjnego lotnictwa pasażerskiego. Już za dwa dni odbędzie się wideokonferencja, podczas której Airbus poda więcej szczegółów na temat tego projektu. Obecnie wodór jest rozpatrywany w ramach rozwoju bezemisyjnych jednostek napędowych. Start-upy i producenci sektora lotniczego – w tym Airbus – zaczynają przyglądać się bliżej możliwościom, jakie alternatywne układy napędowe napędzane wodorem mogą zaoferować przyszłym konstrukcjom. W przemyśle lotniczym wydaje się, że wszyscy zastanawiają się nad jednym egzystencjalnym pytaniem: który „czysty” nośnik energii mógłby być przystosowany do zasilania samolotów komercyjnych? Przez dziesięciolecia powszechny konsensus w branży nie stanowił realnej alternatywy dla obecnych paliw. Dzieje się tak, ponieważ paliwa kopalne (nafta i gaz) mają wysoką wartość energetyczną, która umożliwia im napędzanie dużych samolotów. Jednak emisje dwutlenku węgla (CO2) są niepożądanym produktem ubocznym. Niedawno zrównoważone paliwa lotnicze pojawiły się jako czysty substytut paliw kopalnych, zapewniając natychmiastową, ale stopniową redukcję emisji CO2. Podobnie, napęd elektryczny zasilany bateryjnie jest ekscytującym obszarem badawczo-rozwojowym dla inżynierów lotnictwa ze względu na jego potencjał w zakresie eliminacji emisji. Tradycyjne akumulatory są jednak ciężkie i mają ograniczoną pojemność, co oznacza, że ​​stosunek mocy do masy utrudnia skalowanie do większych samolotów. Ale teraz w centrum uwagi znajduje się inny nośnik energii: wodór." Wodór jest najpowszechniejszym pierwiastkiem na ziemi. Jako jeden z dwóch elementów tworzących wodę, występuje w ogromnych ilościach w oceanach, rzekach, jeziorach i atmosferze. W ostatnich latach wodór był używany w sektorze transportu do zasilania samochodów, autobusów, pociągów, rowerów i motocykli w różnych formach. W rzeczywistości NASA zaczęła używać ciekłego wodoru jako paliwa rakietowego w latach pięćdziesiątych XX wieku i jako jedna z pierwszych wykorzystała wodorowe ogniwa paliwowe do zasilania systemów elektrycznych na statkach kosmicznych. W sektorze lotniczym inżynierowie zidentyfikowali trzy technologie wodorowe, które mogą odegrać rolę w zasilaniu przyszłych samolotów: spalanie wodoru w zmodyfikowanych silnikach z turbiną gazową, ogniwa paliwowe wodorowe, paliwa syntetyczne. Więcej informacji o tym jak „czysty” nośnik energii może zmienić przyszłość podniebnych podróży w przewodniku #hydrogen na stronie www.airbus.com
Wideokonferencja odbędzie się 21 września 2020 r. o godz. 14:00 według czasu polskiego.

Kiedy nadejdzie czas na połączenie, kliknijcie poniższy link, aby obejrzeć transmisję na żywo:

www.airbus.com/innovation/coming-soon-web-live-zero-emissions-day.html
Źródło: Airbus
 

Komentarze