30 lipca br. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wdrożyła do użytku operacyjnego system EFES na kolejnych dwóch lotniskach: w Katowicach oraz Krakowie. EFES to cyfrowe centrum informacji, dzięki któremu ruch lotniczy jest bardziej przewidywalny, operacje lotnicze bezpieczniejsze, środowisko techniczne zautomatyzowane, a zarządzanie siecią łatwiejsze i wygodniejsze.
Electronic Flight progrEss Strips (EFES) to nowa jakość na polskich lotniskach, stworzona w oparciu o wybrane w otwartym przetargu rozwiązanie smartStrips firmy Frequentis i spersonalizowana na potrzeby Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Nowy system jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach projektu pt. „Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym – etap lI”. Warto dodać, że EFES z powodzeniem funkcjonuje już na lotniskach w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu i Olsztynie-Szymanach.
Cyfrowy system elektronicznych pasków postępu to także narzędzie zapewniające użyteczne informacje o lotach i pozwalające zmniejszyć obciążenie kontrolerów. Dzięki systemowi nowej generacji personel na polskich wieżach ma większą świadomość sytuacyjną, co przekłada się na większe bezpieczeństwo i jeszcze lepszą efektywność zarządzania ruchem lotniczym. EFES usprawnia także przepływ informacji między różnymi podmiotami biorącymi udział w obsłudze operacji lotniczych, m.in. przewoźnikami i portami lotniczymi, dla których dostępność informacji jest dużym udogodnieniem, a przekazywanie cyfrowych zezwoleń na lot nową jakością i wsparciem.Cały czas pracujemy nad koncepcjami, które wprowadzają nowe technologię do, co bardzo ważne, wszystkich wież, w celu stworzenia przyjaznego i użytecznego środowiska dla naszych kontrolerów, ale także w celu zwiększania przewidywalności i dostępności informacji. EFES to nowa jakość na polskich lotniskach, stworzona w oparciu o wybrane w otwartym przetargu rozwiązanie smartStrips firmy Frequentis i spersonalizowana na potrzeby PAŻP. Przy tej okazji chciałbym podziękować wszystkim zaangażowanym w projekt. COVID-19 nieco opóźnił implementacje na kolejnych dwóch lotniskach, dzięki wspólnemu wysiłkowi udało się zmniejszyć to opóźnienie – powiedział Jarosław Niewiński, kierujący innowacjami w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Wraz z wdrożeniem kolejnych dwóch ostatnich jednostek, PAŻP osiągnął
pierwszy duży kamień milowy – implementację EFES na lotniskach, gdzie
wymieniany jest dotychczasowy system – dostarczony przez hiszpańską
firmę Indra. Następnym krokiem, którego implementacja już się
rozpoczęła, jest dostarczenie dwóch usług, które znacząco ułatwią pracę
kontrolerów na wieży:
Warto podkreślić, że cały zespół projektowy, przy jednoczesnym, olbrzymim zaangażowaniu służb technicznych, pracuje nad analizą wpływających opinii wniosków w celu przygotowania specyfikacji dla pierwszej aktualizacji (upgrade’) systemu EFES. Proces ten został już rozpoczęty, i będzie prowadzony równolegle do prac wdrożeniowych w pozostałych jednostkach TWR PAŻP, oraz do prac uruchamiających nowe usługi w systemie.
Uruchamianie operacyjne systemu EFES w kolejnych lokalizacjach jest planowane sukcesywnie w ciągu całego 2020 roku. Ostatnim lotniskiem, na którym EFES zostanie wdrożony, ma być port lotniczy im. Fryderyka Chopina w Warszawie (EPWA) – mniej więcej około rok po pierwszej implementacji operacyjnej.
- Cicha koordynacja między ATC a lotniskiem, umożliwiająca przesyłanie informacji o stanowisku postojowym oraz czas startu lub lądowania z EFES w sposób automatyczny,
- Wdrożenie cyfrowego zezwolenia na lot na pięciu lotniskach, co powinno znacząco zmniejszyć liczbę transmisji i zautomatyzować czynności KRL wykonywane werbalnie.
Warto podkreślić, że cały zespół projektowy, przy jednoczesnym, olbrzymim zaangażowaniu służb technicznych, pracuje nad analizą wpływających opinii wniosków w celu przygotowania specyfikacji dla pierwszej aktualizacji (upgrade’) systemu EFES. Proces ten został już rozpoczęty, i będzie prowadzony równolegle do prac wdrożeniowych w pozostałych jednostkach TWR PAŻP, oraz do prac uruchamiających nowe usługi w systemie.
Uruchamianie operacyjne systemu EFES w kolejnych lokalizacjach jest planowane sukcesywnie w ciągu całego 2020 roku. Ostatnim lotniskiem, na którym EFES zostanie wdrożony, ma być port lotniczy im. Fryderyka Chopina w Warszawie (EPWA) – mniej więcej około rok po pierwszej implementacji operacyjnej.
Komentarze
Prześlij komentarz