Trzecia BelugaXL już w pełnych barwach Airbusa

Airbus poinformował w czwartek (11 czerwca), że trzeci airbus A330-743L zwany BelugaXL r. opuścił lakiernię w Tuluzie. Wkrótce maszyna wykona pierwszy lot techniczny i pod koniec roku zostanie dostarczona do Airbus Transport International (ATI). Trzecia BelugaXL to samolot airbus A330-743L Beluga XL o rejestracji F-GXLI i numerze seryjnym MSN 1930. Samolot po otrzymaniu pełnych barw producenta zostanie przygotowany do pierwszego lotu technicznego, który planowany jest w lipcu. Według wstępnych informacji najnowsza XL3 ma zostać dostarczona do końca tego roku. Nowa maszyna oparta jest na modelu A330-200F, które zastąpią wysłużone i zmodyfikowane A300-600ST. Duża część komponentów modelu A330 jest wykorzystana w Belugach XL, ale nos samolotu z obniżonym kokpitem oraz usterzenie na ogonie samolotu zostały zaprojektowane całkowicie od nowa. Pierwsza BelugaXL (F-GXLH) o oznaczeniu XL2 została dostarczona na początku stycznia br. i zadebiutowała na lotach cargo producenta kilka dni później - 9 stycznia br. W sumie do 2023 r. powstanie łącznie sześć samolotów, stopniowo zastępując i powiększając obecną flotę transporterów BelugaST. Natomiast do 2025 r. Airbus chce wymienić wszystkie obecne samoloty A300ST Beluga na nowe modele XL, a nawet powiększyć swoją flotę do sześciu takich maszyn. Odświeżenie floty transportowej producenta wpłynie pozytywnie na zwiększenie możliwości produkcyjnych. Samolot A300-600ST z ładunkiem 40 ton ma zasięg około 1500 mil morskich, podczas gdy BelugaXL z ładunkiem 53 ton będzie mogła przelecieć 2200 mil morskich. To duża różnica. Beluga XL (A330-200) jest również dłuższa o około 7 metrów i o metr szersza niż model oparty na A300-600ST (56,3 m). Airbus chce wykorzystać większe transportowce do osiągnięcia planowanego tempa produkcji najnowszego modelu A350XWB na poziomie 13-15 sztuk miesięcznie. Producent chce również zwiększyć możliwość produkcji wąskokadłubowej rodziny A320 powyżej 50 sztuk miesięcznie. Większy transportowiec przyda się producentowi także przy zwiększonej produkcji wojskowego A400M oraz nowego A330neo. Mimo pandemii COVID-19 producent nie redukuje floty tych samolotów, a decyzja o zbudowaniu każdej nowej Belugi ma zapadać po określeniu wskaźników powrotu branży sprzed pandemii. Obecnie flota pięciu Airbusów Beluga i jednego BelugaXL wykonuje ponad 60 lotów w każdym tygodniu do 11 miejsc w Europie, przewożąc kluczowe części do wszystkich programów Airbusa. Belugi są obsługiwane przez Airbus Transport International (ATI), zależną linię lotniczą Airbusa.(Rynek Lotniczy)

Komentarze