Boeing dostarczył ostatnie samoloty pasażerskie rodziny 737 Next Generation

Tygodnik Flight poinformował, że Boeing 5 stycznia br. dostarczył ostatnie samoloty pasażerskie rodziny 737 Next Generation. Para 737-800 trafiła do China Eastern Airlines. Natomiast ostatnim wyprodukowanym 737NG był 737-800, przekazany KLM w grudniu 2019.Rodzina 737NG obejmuje 4 modele, opracowane jako wersje rozwojowe 737-300/-400/-500, z rozwiązaniami zapożyczonymi z Boeinga 777. W ich konstrukcji w większym stopniu zastosowano materiały kompozytowe i zabudowano najnowocześniejszą awionikę. Na zamówienie linii Southwest, w 1993 Boeing opracował samolot oznaczony wstępnie B737-300X, który ostatecznie nazwano 737-700. Prototyp 737-700 wzbił się w powietrze 9 lutego 1997. Samolot miał nowe skrzydło, o powierzchni nośnej zwiększonej do 125 m2, co wraz z zastosowaniem silników CFM56-7 (rozwijających ciąg o 10% większy od CFM56-3C stosowanych w B 737-300) zaowocowało polepszeniem osiągów. Najlepszym na to dowodem było osiągnięcie podczas prób w locie drugiego prototypu wysokości 12 500 m. Pierwsze seryjne egzemplarze 737-700 otrzymały, w grudniu 1997, linie Southwest. Drugi z Next Generation – model 737-400X – przekształcił się w 737-800, którego prototyp oblatano 31 lipca 1997. W odróżnieniu od protoplasty może on pomieścić maksymalnie 189 pasażerów. W oparciu o nowe skrzydło skonstruowano również model 737-600 (oznaczony pierwotnie jako B 737-500X). Jego prototyp wzbił się w powietrze 22 stycznia 1998. Pierwszym odbiorcą 737-600 były linie SAS. 4 września 1998 oblatano samolot Boeing Business Jet, którego konstrukcja jest połączeniem kadłuba 737-700 ze skrzydłami i podwoziem modelu 737-800. Następnie opracowano 737-900, którego prototyp oblatano 3 sierpnia 2000. Na jego bazie powstał 737-900ER (wstępnie nazwany 737-900X), wprowadzony na rynek jako następca 757-200 i bezpośredni konkurent Airbusa A321. Pierwszy 737-900ER został zaprezentowany 8 sierpnia 2006. Pierwszym odbiorcą tego modelu były linie Lion Air.Ogółem koncern z Seattle wyprodukował 6767 pasażerskich 737NG (69 737-600, 1128 737-700, 22 737-700C, 4991 737-800, 52 737-900 i 505 737-900ER. (altair)

Komentarze