Airbus zaczął przekazywanie nowych samolotów, wdrażając wirtualny proces ich „e-dostawy

Airbus zaczął przekazywanie nowych samolotów, wdrażając wirtualny proces ich „e-dostawy”, mający gwarantować ciągłość dostarczania klientów zamówionych maszyn, przy jednoczesnym uwzględnieniu wymogów dotyczących ochrony zdrowia i bezpieczeństwa podczas pandemii COVID-19. Pierwszym klientem, który zaakceptował przejście na kompleksowy proces zdalnego przekazania-odbioru samolotów, stały się linie Pegasus Airlines, które dzięki „e-dostawie” właśnie otrzymały trzy nowe A320neo. W najbliższych dniach i tygodniach do nowego systemu zdawczo-odbiorczego dołączy więcej przewoźników. 
Na nowy tryb e-dostawy składają się trzy główne etapy:
a) zadania związane z odbiorem technicznym (Technical Acceptance Completion – TAC) przekazane Airbusowi (lub lokalnemu podmiotowi trzeciemu, wyznaczonemu przez linię lotniczą);
b) elektroniczne przeniesienie tytułu własności (Transfer-of-Title – ToT);
c) przelot i finalny odbiór statku powietrznego w bazie klienta.

W przypadku zadań TAC, których realizacja jest warunkiem niezbędnym dla ToT, linia lotnicza może scedować na Airbusa wykonanie w jej imieniu wszystkich niezbędnych działań. Należą do nich kontrola naziemna samolotu, lot próbny, zgromadzenie instrukcji i dokumentów akceptacji maszyny, a także wykonanie w razie potrzeby drobnych zmian. W celu sfinalizowania fazy ToT zespoły Airbusa i klienta korzystają z nowej, bezpiecznej platformy współpracy „e-SalesContracts”.

Dzięki niej zaangażowane osoby – gdziekolwiek się znajdują – mogą w jednym wirtualnym środowisku w czasie rzeczywistym w prosty sposób prowadzić wszystkie kontakty związane z zakończeniem transakcji, począwszy od elektronicznego sporządzania projektów dokumentów poprzez negocjacje handlowe, skończywszy na zdalnym złożeniu podpisów cyfrowych na dokumentach własnościowych ToT. Platforma „e-SalesContracts” eliminuje potrzebę fizycznej obecności któregokolwiek z pracowników klienta w Centrum Dostaw Airbusa.
Po dopełnieniu formalności TAC i ToT organizuje się lot dostawczy, również w sposób bezpieczny dla zdrowia. Zdezynfekowany samolot może odebrać i przeprowadzić z lotniska fabrycznego do macierzystej bazy przewoźnika jego firmowa załoga lub ekipa wyznaczonej strony trzeciej.

Oprócz zapewnienia bezpiecznego i ciągłego działania podczas kryzysu COVID-19, proces e-dostawy, zwłaszcza jego nowe cyfrowe aspekty dotyczące kooperacji – skutkujące zwiększoną efektywnością pracy, elastycznością, przejrzystością, a także bardziej przyjaznym dla środowiska i ogólnie lepszym doświadczeniem klienta - może stać się dla Airbusa i jego klientów planową metodą działania.
Źródło: Airbus

Komentarze