Nowoczesna technologia silników GE9X

25 stycznia, w pasa startowego w Seattle po raz pierwszy w przestworza wzniósł się Boeing 777X. Ten dwusilnikowy odrzutowy samolot pasażerski spędził prawie cztery godziny w powietrzu, ale nie był zwykły lot, ponieważ 777X jest napędzany GE9X, największym i najmocniejszym komercyjnym silnikiem odrzutowym, jaki kiedykolwiek został zbudowany. Piloci 777X mieli do dyspozycji dwie jednostki napędowe, z których każda zapewniała rekordowy ciąg 134 300 funtów. „W imieniu zespołu GE gratuluję Boeingowi pierwszego lotu 777X. Dzisiejszy ogromny kamień milowy świadczy o wyjątkowej pracy i zaangażowaniu obu firm ”- powiedział David Joyce, prezes GE Aviation. „Jesteśmy dumni z tego, że jesteśmy siłą napędową 777X i wyposażamy ten najnowocześniejszy samolot w zaawansowaną technologię GE”, dodał. Lot był zwieńczeniem prawie siedmiu lat projektowania i testowania. GE Aviation pracuje nad GE9X od 2013 r. i przed pierwszym lotem na platformie testowej B747 przeprowadził 72 loty testowe, obejmujące łącznie ponad 400 godzin w powietrzu. Do tej pory program GE9X przekroczył ponad 4 100 godzin testów naziemnych i powietrznych i wykonał 6500 cykli. Jego przedni wentylator ma ogromną średnicę 11 stóp i jest tak szeroki jak korpus całego Boeinga 737. Wykorzystuje on czwartą generację kompozytowych łopatek z włókna węglowego i zawiera części wykonane z najnowszych materiałów, w tym lekkie i odporne na ciepło kompozyty z matrycą ceramiczną oraz elementy wykonane przy użyciu zaawansowanych technologii produkcji, takich jak druk 3D. Nowe technologie i materiały sprawiają, że silnik jest o 10% bardziej ekonomiczny pod względem zużycia paliwa niż jego poprzednik. „Program testów w locie Boeinga 777X z GE9X potwierdza cele wydajnościowe i zalety tego połączenia samolotu i silnika”, powiedział Ted Ingling, kierownik programu GE9X. „GE9X to najbardziej ekonomiczny silnik odrzutowy, jaki GE kiedykolwiek wyprodukował w tej klasie”, dodał. Obecnie GE Aviation kończy testy certyfikacyjne GE9X i zgodnie z przewidywaniami, silnik ma zostać certyfikowany jeszcze w tym roku. GE otrzymało zamówienia na ponad 700 jednostek tego typu. Źródło: newsinflight.com

Komentarze