Wyryto pęknięcia w okuciu mocowania skrzydła do kadłuba samolotu Boeing 737NG

KOMO Newsradio poinformowało o wykryciu podczas niedawnego przeglądu poważnych pęknięć w okuciu mocowania skrzydła do kadłuba samolotu Boeing 737NG. Samolot zrealizował dotąd zaledwie 35 tys. cykli lotów. To niewiele ponad jedna trzecia 90 tys. cykli, dla których był projektowany. Okucia mocujące skrzydła do kadłuba są kluczowe dla bezpieczeństwa lotu. Ich zniszczenie prowadzi do zniszczenia całego samolotu. Są więc projektowane i wytwarzane ze znacznymi współczynnikami bezpieczeństwa. Ich pęknięcia pojawiają się bardzo rzadko, zwykle pod koniec planowanego czasu eksploatacji samolotu. Ponieważ rozwijają się zazwyczaj powoli, pod kontrolą mechaników okucia z pęknięciami zmęczeniowymi w początkowej fazie można nadal eksploatować. Boeing potwierdził KOMO istnienie problemu z pęknięciami. Nieoficjalnie wiadomo, że po dodatkowych przeglądach wykryto podobne pęknięcia w kolejnych samolotach. O problemie została poinformowana Federal Aviation Administration (FAA). Inspekcje mają być teraz prowadzone na większą skalę. Według Boeinga, problem nie dotyczy samolotów 737 MAX, ani pochodnych tego modelu, np. P-8 Poseidon. W przypadku 737 MAX nie ma to póki co większego znaczenia, bo samoloty tego typu i tak nie latają. Ich loty zostały wstrzymane po kolejnych katastrofach spowodowanych błędami w oprogramowaniu. W katastrofie Boeinga 737 MAX Ethiopion Airlines zginęło 157 ludzi, a katastrofa maszyny Lion Air pochłonęła 189 ofiar.(Altair)

Komentarze