Ukraiński program śmigłowcowy Motor Sich

Obecnie MOTOR SICH JSC intensywnie rozwija swój własny program śmigłowcowy. Firma założyła biuro eksperymentalno-projektowe z ponad 300 pracownikami i zostało ono certyfikowane przez Ministerstwo Lotnictwa Ukrainy. Zakłady produkujące śmigłowce Motor Sicz posiadają nowoczesne maszyny i warsztaty, hale do usuwania i nanoszenia powłok lakierniczych, kompleks do testowy, a także centrum symulatorowe do trenowania załóg wszystkich śmigłowców produkowanych przez firmę. Kompleks testowy to wielofunkcyjne miejsce przeznaczone do optymalizacji i testowania elementów struktury bądź systemów śmigłowca. Firma MOTOR SICZ JSC stworzyła swoją własną bazę naukowo-techniczną w celu projektowania, produkcji, testów i certyfikacji śmigłowców. Wielozadaniowy śmigłowiec Mi-8MSB o maksymalnej masie startowej 12500 kg to pierwszy wprowadzony projekt w ramach prodromu śmigłowcowego Motor Sicz. Śmigłowiec jest zaopatrzony w napęd złożony z dwóch silników turbowałowych TV3-117VMA-SBM1V serii 4E, z elektrycznym rozruchem. Śmigłowiec Mi-8MSB ma duży i funkcjonalny przedział ładunkowo-pasażerski o przekroju poprzecznym 2,34 na 1,8 m i 12,5 m2 powierzchni. To dużo więcej niż w przypadku charakterystyki odpowiedników i konkurentów tej samej klasy z USA czy Europy. W porównaniu ze śmigłowcem Mi-8T (najbardziej popularna wersją śmigłowca Mi-8/17), Mi-8MSB ma następujące przewagi: - pułap operacyjny zwiększony o 62 proc. (do 7300 m); - zużycie paliwa zredukowane o 14 proc. Z tego powodu zasięg lotu został wydłużony do 1210 km (z dwoma dodatkowymi zbiornikami paliwa); - czas między remontami i cykl życia silników zostały znacząco wydłużone, co oznacza obniżenie kosztów prowadzenia działań; - stabilna moc zespołu napędowego jest utrzymywana na wszystkich wysokościach operacyjnych i przy różnych temperaturach. Śmigłowiec Mi-8MSB już udowodnił, że jest optymalnym rozwiązaniem w regionach wysokogórskich. Doskonałe charakterystyki pracy silników TV3-117VMA-SBM1V serii 4Е na wysokich pułapach umożliwiają operatorom korzystanie z baz śmigłowcowych na wysokościach do 4200 metrów.Mi-8МSB napędzany przez silniki ТV3-117VМА-SBМ1V serii 4Е ustanowił cały zestaw światowych rekordów. Miedzy nimi absolutny rekord lotu poziomego na wysokości w klasie E1 – 9150 metrów. Leciał zatem o 300 metrów wyżej niż mierzy Mount Everest. Śmigłowiec Mi-8MSB odróżnia się od podobnych maszyn prostotą utrzymania, łatwością jeżeli chodzi i przeprowadzanie remontów i niezawodnością. Konstrukcja śmigłowca umożliwia instalację szerokiej gamy wyspecjalizowanego wyposażenia do różnych misji. Śmigłowiec jest zaopatrzony w zaawansowany układ nawigacyjny zgodny z wymaganiami EASA i ICAO. Rozwój i produkcja lekkich śmigłowców to kolejny program śmigłowcowy Motor Sicz. Mi-2 MSB stał się pierwszym certyfikowanym śmigłowcem lekkim opracowanym przez MOTOR SICZ. Główna zmiana konstrukcyjna zakłada wymianę przestarzałych silników GTD-350 nowoczesnymi jednostkami napędowymi AI-450M-B opracowanymi przez firmę IWCZENKO-PROGRESS i produkowanymi przez MOTOR SICZ. Mi-2 MSB to śmigłowiec wielozadaniowy. Od innych lekkich śmigłowców odróżnia go spory objętościowo przedział pasażerski oraz układ napędowy oparty o 2 silniki. W porównaniu z pierwowzorem, śmigłowcem Mi-2, możemy mówić o wzroście mocy silników, z 400 do 430 koni mechanicznych.Śmigłowiec wyposażono w dwa silniki АI-450М-B o mocy 430 KM każdy. Oba silniki sprzężono z cyfrowymi sterownikami RDT-450M. Z uwagi na zmieniony kształt osłon silników, wygląd zewnętrzny śmigłowca również uległ znacznemu odświeżeniu – jest teraz dużo dynamiczniejszy oraz nowocześniejszy. Obudowy silników wykonano z zaawansowanych technologicznie kompozytów, co pozwoliło na znaczne obniżenie masy. Zmieniono również konstrukcję ramy konstrukcji. Modyfikacjom poddano także układy chłodzenia silników, paliwowy oraz olejowy.Źródło: defence24

Komentarze