Pierwsze próby tankowania śmigłowca z Airbusa A400M

Samolot transportowy nowej generacji Airbus A400M z powodzeniem przeprowadził pierwsze próby tankowania w locie śmigłowca H225M. W ciągu czterech lotów, wykonanych w warunkach dziennych na południu Francji, A400M przeprowadził 51 kontaktów na sucho (bez podawania paliwa), istotnych dla potwierdzenia jego zdolności jako tankowca. Działania te koordynowało francuskie centrum prób w locie „DGA Essais en vol”. Próby, bez paliwa, przeprowadzone na wysokości pomiędzy 1000 a 10 000 stóp (od 300 do 3000 m) przy prędkościach lotu wynoszących nawet 105 węzłów (195 km/h) potwierdziły pozytywne wyniki poprzednich lotów formacji samolotu i śmigłowca przeprowadzonych na początku 2019 roku. Kolejny etap programu prób w locie będzie obejmował kontakty na mokro (z podawaniem paliwa), które zaplanowano na koniec 2019 roku, przed ostateczną certyfikacją w 2021 roku. Odbyły się również pierwsze loty formacji A400M i śmigłowca H160, o które poprosiła Francuska Agencja ds. Zakupów Uzbrojenia (DGA) w ramach studium wykonalności dla przyszłego śmigłowca wielozadaniowego francuskich sił zbrojnych Guépard. Próby zostały zrealizowane pomyślnie. Zdjęcie pokazuje, jak A400M wykonuje suche kontakty z H225M, pilotowanym przez załogę Airbus Helicopters. A400M posiada certyfikat umożliwiający szybkie skonfigurowanie go jako tankowca, bez konieczności posiadania specjalnej wersji samolotu. A400M przewozi do 50,8 tony (111 600 funtów) paliwa w skrzydłach i centropłacie, bez ograniczenia przestrzeni ładowni. W ładowni można zainstalować dwa dodatkowe zbiorniki paliwa, z których każdy mieści 5,7 tony (11 400 funtów) paliwa. Paliwo przenoszone w dodatkowych zbiornikach może mieć inny gatunek niż paliwo w zbiornikach głównych. Dzięki temu A400M może tankować różne typy samolotów i śmigłowców. A400M już wykazał się zdolnością do tankowania samolotów myśliwskich, takich jak Eurofighter, Rafale, Tornado czy F/A-18, z odpowiednimi prędkościami i na odpowiednich wysokościach. A400M może także tankować inne duże samoloty, takie jak inny A400M, C295 lub C-130. Tankowanie śmigłowca w powietrzu to taktyczna operacja wojskowa, przeprowadzana z małą prędkością na małej wysokości. Po ostatecznej certyfikacji A400M stanie się jednym z niewielu samolotów-tankowców na świecie zdolnych do przeprowadzenia takiej operacji. Źródło: Airbus Defence and Space

Komentarze