Ośrodek Kształcenia Lotniczego sprzeda Liberty XL-2

Samolot szkoleniowy Liberty XL-2 to jeden z 4 typów samolotów, jakie są obecnie użytkowane w Ośrodku Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej. Władze uczelni zdecydowały się na sprzedaż 4 sztuk tych maszyn – ich konstrukcja nie nadaje się do podstawowego szkolenia studentów pilotażu, a powodem decyzji o sprzedaży floty są wymogi bezpieczeństwa. Wspomniane samoloty są maszynami przeznaczonymi do szkolenia już doświadczonych pilotów. – Firma Liberty Aerospace z amerykańskiego Melbourne wyprodukowała samolot, który z założenia miał być używany przez szkoły lotnicze. Jednak, jak pokazała praktyka, nie jest to samolot bezpieczny dla adeptów lotnictwa – w tym kształcących się na przyszłych pilotów studentów Politechniki Rzeszowskiej – informuje instr pil. Mieczysław Górak, dyrektor OKL. Skargi na producenta Liberty XL-2 wnosiły do stosownych organów również amerykańskie ośrodki szkolenia lotniczego. Federal Aviation Administration (FAA) powołała zespół, który przeprowadził badania zachowania się tego typu samolotu w powietrzu. W raporcie napisano, że sterowanie XL-2 jest bardziej wrażliwe niż w innych samolotach szkolnych. W ekspertyzie zauważono, że pilotom z małym doświadczeniem nie jest łatwo uzyskać dobre wyrównanie samolotu. Napisano: „Samolot jest wrażliwy na ster wysokości i stanowi wyzwanie dla uczniów, aby przyzwyczaić się do niego, szczególnie w lądowaniu”. Warto przytoczyć także raport Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych w Polsce z wypadku Liberty XL-2 z 1 maja 2012 r. na lotnisku Warszawa-Babice. W wyniku tego zdarzenia statek powietrzny został całkowicie zniszczony, a dwie osoby przebywające na jego pokładzie poniosły śmierć na miejscu. Przyczyną było doprowadzenie do zbyt małej prędkości lub nadmiernie energiczne sterowanie, co spowodowało wpadnięcie samolotu w korkociąg albo ześlizg po skrzydle. Polska Komisja orzekła m.in., że ten typ samolotu jest szczególnie wrażliwy na sterowanie pochyleniem, co przysparza trudności w szkoleniu pilotów. – W praktyce oznacza to, że pilot mający niewielkie doświadczenie może łatwo przesterować samolot – wyjaśnia dyrektor Ośrodka. W kwietniu 2017 roku w Ośrodku Kształcenia Lotniczego podczas lądowania studenta z doświadczonym instruktorem nastąpiło przesterowanie samolotu, co doprowadziło do tzw. zafalowania podczas lądowania i uderzenia przednim kółkiem podwozia o pas startowy w następstwie czego nastąpiło poważnie uszkodzenie samolotu Liberty XL-2. Na szczęście załoga nie odniosła żadnych obrażeń ciała. Niestety, podobne przykłady można mnożyć. Z tego powodu podjęto decyzję o sprzedaży części floty. – Nie będę ryzykował życia studentów z powodu nieudanej konstrukcji maszyny – puentuje dyrektor OKL. Na co dzień Ośrodek szkoli studentów pilotażu na samolotach jednosilnikowych: TB-9 Tampico, PA-28 R-201 Arrow i dwusilnikowych: Piper PA-34 Seneca V. Jeśli uda się sprzedać wspomniane 4 maszyny Liberty XL-2, Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej zamierza kupić samoloty PA-28 R-201 Arrow, które znakomicie sprawdzają się w eksploatacji i szkoleniu studentów. Źródło: OKL Politechniki Rzeszowskiej

Komentarze