Kanada rozbierzena na części zamienne sprawne śmigłowce VH-71 Kestrel

W ramach programu modernizacji śmigłowców ratowniczych CH-149 Cormorant kanadyjski rząd zamierza wykorzystać części pozyskane z odkupionych w 2012 r śmigłowców VH-71 Kestrel do usprawnienia własnej floty. Oba śmigłowce wywodzą się z Merlina, lecz zostały skonfigurowane do innych zadań: Kestrel miał być maszyną do przewozów VIP, jednak administracja prezydenta Baracka Obamy po wydaniu 3 mld USD anulowała program i sprzedała śmigłowce Kanadzie, za zaledwie ułamek tej kwoty. W cenie 168 ml USD kanadyjski rząd pozyskał 9 Kresteli oraz zapas 800 tys. części zamiennych. Części sukcesywnie wykorzystano do utrzymania własnej floty 15 ratowniczych Cormorantów. Jak się jednak okazuje 7 z 9 zmagazynowanych Kestreli wciąż jest w stanie lotnym, lecz nie były one nigdy wykorzystywane z racji znacznych różnic w wyposażeniu, choć są niemal fabrycznie nowe (mają nalot poniżej 100 h na płatowiec). Wielokrotnie proponowano przebudowę tych maszyn do standardu Cormorant, lecz nigdy do tego nie doszło. 22 sierpnia ogłoszono, że Kanada zamierza zmodernizować 14 posiadanych CH-149 (jeden uległ katastrofie) do najnowszej wersji ratowniczego Merlina, podobnej do tej używanej obecnie przez Norwegię. Aby obniżyć koszty przedsięwzięcia z wciąż całkowicie sprawnych Kestrel i zostaną pozyskane niektóre potrzebne systemy. Koszt programu modernizacji wraz z dostawą dwóch dodatkowych Cormorantów w najnowszym standardzie ma wynieść 1,4 mld USD. Kontrakt ma być zawarty w przyszłym roku a realizacja pierwszych dostaw planowana jest od 2022 r. (Lotnictwo)

Komentarze