Premiera Ultralekkiego śmigłowca z wirnikami współosiowymi

Na otwartej wczoraj w Moskwie wystawie Helirussia-2019 po raz pierwszy zaprezentowano ultralekki śmigłowiec z wirnikami współosiowymi R-34. Został on zaprojektowany przez moskiewską kompanię Aeroelektromasz i OKB Rotor z Kumertau. R-34 może przewozić 2-3 osoby. Prototyp R-34 jest testowany w locie od początku 2019. Śmigłowiec jest napędzany silnikiem Rotax-915 o mocy 130 KM. Jego obliczeniowa prędkość maksymalna wynosi 170 km/h, a prędkość przelotowa mieści się w zakresie 110-140 km/h. Zasięg wynosi 500-600 km. R-34 jest wyposażony w spadochronowy system ratowniczy. Masa pustego śmigłowca to 280 kg. Kompania Aeroelektromasz specjalizuje się w projektowaniu i produkcji wyposażenia samolotów i śmigłowców, głównie elektrycznego. Wytwarza m.in. wieżyczkę z działkiem do śmigłowca Mi-28. Produkcja śmigłowców jest dla niej nowością. R-34 ma konkurować m.in. z popularnymi w Rosji śmigłowcami amerykańskiego Robinsona. Według producenta, jest od nich tańszy i ma lepsze charakterystyki lotne. Aeroelektromasz uczestniczy w programie PES (połnostiu elektriczeskij samoliot, samolot całkowicie elektryczny). Obecnie opracowuje silnik elektryczny nowej generacji – WD-25000 o mocy 34 KM, który można będzie wykorzystać do napędu R-34. Planuje także zaprojektowanie tego śmigłowca w wersji bezzałogowej. WD-25000 w pierwszej kolejności mają być instalowane na śmigłowcach VA-115 niemieckiej RotorSchmiede. Do ich napędu mają służyć dwa silniki. Obecnie VA-115 służą rosyjskiej kompanii do szkolenia pilotów i doświadczeń z napędem elektrycznym i hybrydowym. (Altair)

Komentarze