Air France planuje zredukować miejsca pracy

Wobec rosnącej konkurencji ze strony szybkich kolei i tanich linii lotniczych, do końca 2021 roku Air France planuje zmniejszyć oferowanie na trasach krótkodystansowych (w ASK) o 15% i zredukować 465 miejsc pracy. Takie posunięcie prawdopodobnie wywoła ponowne napięcia z pracownikami francuskiej linii lotniczej. Mimo szeregu przedsięwzięć handlowych, które umożliwiły przewoźnikowi utrzymanie 65% udziału w rynku krajowym, linie zmagają się ze stratami. Sytuacja finansowa linii lotniczej uległa znacznemu pogorszeniu na rynku przewozów krajowych. Jak podaje przewoźnik, na niektórych trasach nie można było zapobiec spadkowi wpływów jednostkowych ani zmniejszyć kosztów jednostkowych. W 2018 roku Air France odnotował stratę w wysokości 189 mln euro, w porównaniu do 96 mln euro straty z 2017 roku. Od 2013 roku łączne straty Air France wyniosły 717 mln euro. W I kw. 2019 roku strata operacyjna Grupy Air France wzrosła do 303 mln euro, w porównaniu ze 118 mln euro straty w tym samym okresie 2018 roku. Wpływy jednostkowe były niższe o 1,9% rdr. Strata operacyjna Air France wzrosła o 78 mln euro do 256 mln euro. Air France poinformował przedstawicieli pracowników o planie dobrowolnych zwolnień, który może wpłynąć na maksymalnie 465 miejsc pracy w siatce krajowej w okresie jednego roku. Plan będzie przedmiotem konsultacji z przedstawicielami pracowników. W okresie ostatnich 5 lat siatka połączeń krajowych napotkała silną konkurencję ze strony kolei dużych prędkości, które zwiększyły swoje oferowanie całym kraju, skróciły pasażerom czas podróży oraz weszły na rynek z bardzo konkurencyjną niskokosztową ofertą. Oczekuje się, że uruchomienie czterech nowych szybkobieżnych tras w 2016 i 2017 roku przyciągnie do 2020 roku około 4,7 mln dodatkowych pasażerów. Na trasach, na których pociągi dużych prędkości łączą Paryż z regionalnymi ośrodkami, w mniej niż dwie godziny, Air France stracił 90% swoich przewozów. Po założeniu baz na głównych lotniskach i prowadzeniu agresywnej polityki cenowej, tanie linie lotnicze w ostatnich latach zyskały bardzo na popularności. Air France, w przeciwieństwie do wielu niskokosztowych przewoźników zatrudniających pracowników w swoich bazach z krajów, gdzie koszty pracy są niższe – zatrudnia aż 90% pracowników we Francji. Brytyjski easyJet posiada we Francji siedem baz, irlandzki Ryanair niedawno otworzył bazy w Bordeaux, Marsylii i Tuluzie. Do zapewnienia długoterminowej rentowności Air France stawia na obronę rynku krajowego, który dla niego i Grupy Air France – KLM ma kluczowe znaczenie. PRTL.pl

Komentarze