H145 z nowym wirnikem

Airbus Helicopters zaprezentował w Atlancie, podczas rozpoczętej 4 marca wystawy Heli-Expo, nową wersję dwusilnikowego śmigłowca lekkiego H145, wyposażoną w pięciołopatowy bezprzegubowy wirnik nośny. Według producenta zapewnia to znaczne polepszenie wszystkich osiągów, przy maksymalnej masie startowej zwiększonej do 3800 kg i ładunku użytecznym odpowiadającym masie pustego śmigłowca, która została zredukowana o 50 kg. Masa nowej głowicy bezprzegubowej jest o 53 kg mniejsza od klasycznej głowicy stosowanej dotychczas. Zastosowanie tego rozwiązania zapewniło zmniejszenie poziomu drgań, co umożliwiło wybudowanie układu antywibracyjnego o masie 28 kg znajdującego się pod podłogą kabiny i 4 tłumików o masie 60 kg. Mniejsza o 20 cm średnica wirnika nośnego pozwoli H145 operować z bardziej ograniczonych obszarów. Nowa głowica umożliwia także zastosowanie składanych łopat. Pięciołopatowy wirnik nośny będzie również oferowany obecnym użytkownikom H145 jako opcja. Prototyp H145 z nowym wirnikiem, noszący znaki rejestracyjne D-HADW, został oblatany w 2017. Do połowy lutego 2019 wylatał ok. 20 h, operując w Pirenejach i na południu Hiszpanii, a także w warunkach zimowych, przy temperaturze dochodzącej do –48℃. Kolejny etap prób obejmować ma loty w wysokogórskim klimacie pustynnym w Boliwii. Śmigłowiec wyposażony jest też w bezprzewodowy system łączności lotniczej (wACS), zapewniajacy płynną i bezpieczną transmisję danych generowanych przez śmigłowiec w czasie rzeczywistym, w tym podczas lotu. Uzyskanie Certyfikatu Typu przez nowego H145 zgodnie z przepisami Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) jest planowane w 1. kw. 2020, a dostawy pierwszych śmigłowców mają rozpocząć się w połowie tego samego roku. W czerwcu br. do prób dołączyć ma drugi prototyp H145 z nowym wirnikiem. (Altair)

Komentarze