Boeing i Sikorsky prezentują prototyp śmigłowca przyszłości

Konsorcjum Boeing-Sikorsky upubliczniło pierwsze zdjęcia prototypu śmigłowca SB-1 Defiant, który jest jednym z dwóch kandydatów na następcę UH-60 Black Hawk, a być może również maszyn uderzeniowych AH-64 Apache. SB-1 Defiant jest wiropłatem wyposażonym w podwójny wirnik współosiowy i śmigło pchające, co ma zapewnić mu prędkość o 160 km/h większą niż osiągana przez Black Hawki.Wspólnie opracowana przez koncerny Boeing i Sikorsky konstrukcja szybkiego śmigłowca ze śmigłem pchającym ma wznieść się w powietrze w 2019 roku,. Opóźnienie w stosunku do pierwotnych planów jest spowodowane problemami technicznymi wykrytymi podczas testów naziemnych. Nie bez wpływu na program był również wypadek lekkiej maszyny S-97 Rider, która powstała w takim samym układzie z współosiowym wirnikiem i śmigłem pchającym. Tym samym Defiant jest pod względem prób o ponad rok opóźniony względem konkurencyjnego projektu Bell V-280 Valor, który pierwszy lot odbył w grudniu 2017 roku. Nie przekreśla to bynajmniej jego szans, gdyż koncepcja konsorcjum Boeing-Sikorsky ma wielu zwolenników, podnoszących jako jej główne przewagi wobec konkurencyjnego projektu Bella niższe koszty eksploatacji śmigłowców względem zmiennowirnikowców takich jak V-280 oraz bardziej dojrzałą i bezpieczniejsza konstrukcję o mniejszych wymiarach. Ma to mieć szczególne znaczenie w przypadku awarii silników czy uszkodzenia układu napędowego w warunkach bojowych. SB-1 ma też w stosunku do konkurenta zapewniać większą precyzję manewrowania w zawisie. Zdecydowaną zaletą zmiennowirnikowca jest natomiast większa prędkość i mniejsze zużycie paliwa w locie poziomym.Obie konkstrukcje walczą o prymat w programie US Army Future Vertical Lift (FVL), którego celem jest wybór następcy obecnie stosowanych śmigłowców wielozadaniowych Black Hawk. Nowa maszyna miałaby wejść od służby w roku 2030. W perspektywie może jednak również chodzić o sukcesywne zastąpienie maszyn uderzeniowych Apache wiropłatem o wysokim stopniu unifikacji z FVL. Łącznie daje to zwycięzcy szanse na zamówienia szacowane nawet na cztery tysiące maszyn dla amerykańskiej armii i kolejne kontrakty dla innych rodzajów sił zbrojnych oraz krajów sojuszniczych.SB-1 Defiant, co widać na zdjęciach, wykorzystuje dwa współosiowe wirniki główne, dla zmniejszenia oporu powietrza umieszczone w małej odległości od siebie. W wersji seryjnej znajdujące się miedzy nimi elementy systemu przeniesienia mocy będą osłonięte aerodynamiczną owiewką. Podczas lotu poziomego wirniki będą zapewniać jedynie siłę nośną, natomiast większość mocy trafiać będzie na ośmiołopatowe śmigło pchające, co pozwoli na osiągnięcie znacznie wyższej prędkości przelotowej i niemal dwukrotne zwiększenie zasięgu w stosunku do śmigłowców konwencjonalnych. Zakładana maksymalna prędkość lotu SB-1 to ponad 460 km/h, a więc o około 160 km/h więcej niż osiąga podstawowy śmigłowiec US Army UH-60M Black Hawk. (Defence24)

Komentarze