Kolejna Anakonda po modernizacji

W środę, 31 października o 15.54 na lotnisku 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach wylądował kolejny zmodernizowany śmigłowiec W-3WARM Anakonda o numerze bocznym 0813. To już szósta maszyna zmodernizowana do jednolitego standardu. W 2014 roku pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia, a zakładami lotniczymi PZL – Świdnik podpisano pierwszy kontrakt, dotyczący unifikacji do jednolitej wersji wyposażenia morskich śmigłowców W-3 starszych serii, eksploatowanych przez Brygadę Lotnictwa Marynarki Wojennej. Modernizacji poddano dwie maszyny transportowe W-3T (nr 0209 i 0304) oraz trzy ratownicze W-3RM (0511, 0505 i 0506). Śmigłowce trafiły do PZL Świdnik w kwietniu, maju, czerwcu i sierpniu 2014 roku. Zmodernizowane W-3 otrzymały między innymi cyfrowy system sterowania silnikami FADEC, nowe wyposażenie ratownicze oraz nowe kamery termowizyjne sprzężone z reflektorami – tzw. szperaczami. Śmigłowce wyposażono również w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS. Dwie zmodernizowane maszyny transportowe W-3T powróciły, już w wersji W-3WARM, do macierzystej jednostki – 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach, w lutym i marcu 2017 roku. Kolejne trzy ratownicze Anakondy – w wersji W-3WARM powróciły do Gdyni i Darłowa (Grupa Lotnicza 44 Bazy Lotnictwa Morskiego) odpowiednio w kwietniu, czerwcu i październiku 2017 roku. 22 lipca 2017 roku zmodernizowany śmigłowiec Anakonda z numerem 0511 po raz pierwszy uczestniczył w akcji ratowniczej na Bałtyku. W 2016 roku pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia, a zakładami lotniczymi PZL – Świdnik podpisano drugą umowę. Anakonda nr 0813 trafiła w grudniu 2016 r. do Świdnika jako pierwsza z drugiej tury modernizacyjnej, przewidzianej na lata 2016-18, w ramach której prace prowadzono na trzech najmłodszych śmigłowcach BLMW. W lipcu i sierpniu 2017 roku do PZL Świdnik trafiły dwa najmłodsze śmigłowce BLMW (0815 i 906). Załogą Anakondy 0813 dowodził kmdr por. pil. Waldemar Orliński.W lipcu i sierpniu 1989 roku do 18 eskadry trafiły dwa pierwsze Sokoły w wersji transportowej (W-3T) pochodzące z pierwszej i drugiej serii produkcyjnej o numerach 0209 i 0304. Jedna z maszyn trzeciej serii produkcyjnej, pozostająca własnością zakładów w Świdniku, 0411 stała się prototypem wersji ratownictwa morskiego. Przyjęte do eksploatacji w lipcu 1992 roku śmigłowce 0505 i 0506 wyprodukowano w ramach czwartej serii produkcyjnej, przekazano do 18 eskadry ratowniczo – łącznikowej w Gdyni Babich Dołach i były pierwszymi śmigłowcami ratownictwa morskiego W-3RM Anakonda powstałego na bazie śmigłowca PZL W-3 Sokół. W ramach tej serii powstały także przyjęte do eksploatacji rok później śmigłowce 0511 i 0512. Ten ostatni uległ katastrofie w marcu 1997 roku. W 1996 roku w BLMW pojawił się śmigłowiec 0513 tej samej serii, pozostający własnością przedsiębiorstwa Petrobaltic i eksploatowany przez BLMW na podstawie umów międzyresortowych. Wraz z ich wygaśnięciem, w 2015 roku śmigłowiec został zwrócony firmie. W latach 1998-2002 na stan przyjęto jeszcze trzy śmigłowce tego typu pochodzące z siódmej i ósmej serii produkcyjnej o numerach 0813, 0815 i 0906. Źródło: Brygada Lotnictwa MW

Komentarze

Popularne posty