Testy B737 w wersji przeciwpożarowej

Strażacy walczący z pożarami obszarów naturalnych mogą wkrótce mieć nową broń w postaci emerytowanego Boeinga 737-300 Southwest Airlines, który właśnie poddawany jest testom jako samolot przeciwpożarowy. Coulson Air Tankers, kanadyjska firma, która podczas pokazów AirVenture 2016 pokazała ostatnią latającą łódź latającą Martin Mars, kupiła sześć samolotów od Southwest i zakończyła właśnie konwersję jednego z nich na wielozadaniową cysternę lotniczą. Liniowiec znajduje się obecnie w San Bernardino w Kalifornii, gdzie przechodzi testy certyfikacyjne Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA). Agencja koncentruje się na ocenie osiągów konstrukcji z zainstalowanym zbiornikiem o pojemności 4000 galonów (ok. 15,2 tys. litrów). To część programu certyfikacji, który musi przejść każdy samolot cysterna, a ponieważ jest to pierwszy na świecie przeciwpożarowy B737, kluczową kwestią jest zrozumienie ograniczeń samolotu", napisał przedstawiciel FAA. Następnym krokiem są testy w locie w warunkach zbliżonych do misji przeciwpożarowych. Firma twierdzi, że jednym z istotnych punktów modernizacji samolotu jest nowy system pomp, który będzie w stanie opróżnić zbiorniki w tempie ponad 2000 galonów na minutę. Mają one zrekompensować wyższe prędkości odrzutowca i skoncentrować strumień zrzucanej wody dokładnie w miejscu pożaru. Gdy zbiornik będzie pusty, samolot ten będzie mógł również pomieścić 63 pasażerów, dzięki czemu będzie można przewozić nim personel naziemny. B737 został także dodatkowo wyposażony w panel Garmin 5000. Źródło: AVweb/dlapilota

Komentarze