NASA pracuje nad technologią skutecznie eliminującą hałas samolotów

Po serii testów w locie, NASA z powodzeniem pokazała technologie, które umożliwiają znaczne zmniejszenie hałasu generowanego przez samoloty i słyszane przez mieszkańców w pobliżu lotnisk. Samolot do pomiarów akustycznych, które zakończyły się w maju w NASA w Armstrong Flight Research Center w Kalifornii, przetestował technologię w celu rozwiązania problemu hałasu płatowca lub hałasu wytwarzanego przez inne niż silnik części samolotu podczas lądowania. Loty skutecznie łączyły kilka technologii, aby osiągnąć ponad 70-procentowy spadek hałasu płatowca. Konstrukcja NASA została oparta na rozległych symulacjach komputerowych, aby wytworzyć maksymalną redukcję hałasu bez wpływu za wzrost oporu aerodynamicznego. Wnęka podwozia została zabudowana w pobliżu jej krawędzi prowadzącej, a na otworze została rozciągnięta siatka w celu zmiany przepływu powietrza, wyrównując go bardziej ze skrzydłem. "Największe skargi publiczne, jakie otrzymuje Federalna Administracja Lotnicza, są skargi dotyczące hałasu samolotów", powiedział Mehdi Khorrami, naukowiec w NASA Langley Research Center w Wirginii i główny badacz w Acoustic Research Measurement. "Celem NASA było zmniejszenie hałasu samolotów w celu poprawy jakości życia społeczności w pobliżu lotnisk. Jesteśmy przekonani, że dzięki przetestowanym technologiom możemy znacznie zmniejszyć całkowity hałas generowany przez samoloty" NASA przetestowała kilka projektów eksperymentalnych na różnych elementach płatowca samolotu badawczego Gulfstream III w Armstrong, w tym owiewki podwozia i zagłębienia zaprojektowane i opracowane w Langley, a także klapy skrzydłowe Adaptive Compliant Trailing Edge (ACTE), która wcześniej była testowana pod kątem efektywności aerodynamicznej. Samolot przeleciał na wysokości 350 stóp nad matrycą mikrofonową z 185 czujnikami rozmieszczoną na jeziorze Rogers Dry Lake w bazie sił powietrznych Edwards w Kalifornii. Element nowej technologii redukcji szumów podwozia zmniejszył hałas kadłuba spowodowany przepływem powietrza poruszającym się za podwoziem podczas podejścia. Eksperymentalne podwozie testowane przez NASA ma owiewki z przodu, co oznacza, że składają się z wielu małych otworów, które częściowo umożliwiają przepływ powietrza przez owiewki, a także odchylają część strumienia powietrza wokół podwozia. Innym obszarem zainteresowania były wnęki podwozia, a także znana przyczyna hałasu kadłuba. Są to obszary, w których podwozie wystaje z głównej części samolotu, zwykle pozostawiając dużą wnękę, w którą wpada strumień powietrza, powodując hałas. NASA zastosowała dwie koncepcje do tych sekcji, w tym serię "jodełek" umieszczonych w pobliżu przedniej części wnęki z pianką pochłaniającą dźwięk przy ścianie spływu, jak również siatkę, która rozciągała się w poprzek otworu wnęki głównego podwozia. Zmieniło to przepływ powietrza i zmniejszyło hałas wynikający z interakcji między powietrzem, ścianami komory i jej krawędziami. Aby zredukować hałas klap skrzydłowych, NASA zastosowała eksperymentalną, elastyczną klapkę, która wcześniej była realizowana w ramach projektu ACTE, który badał potencjał elastycznych gładkich jednolitych klap, aby zwiększyć wydajność aerodynamiczną. W przeciwieństwie do konwencjonalnych klap skrzydłowych, które zazwyczaj mają szczeliny między klapą a głównym korpusem skrzydła, klapa ACTE, zbudowana przez firmę FlexSys Inc. z Ann Arbor w stanie Michigan, jest specjalną konstrukcją, która eliminuje te luki. Aby wzrost transportu lotniczego utrzymał obecny trend, należy osiągnąć znaczną redukcję hałasu samolotów. Ograniczenie hałasu płatowca za pomocą technologii NASA jest ważnym osiągnięciem w tym wysiłku, ponieważ może prowadzić do cichszych samolotów, co przyniesie korzyści społecznościom w pobliżu lotnisk i będzie sprzyjać rozszerzonym operacjom na lotniskach. Źródło: NASA Press Release

Komentarze