oblatany został pierwszy seryjny śmigłowiec Mi-171A2

18 maja na lotnisku zakładów lotniczych w Ułan-Ude (U-UAZ), należących do holdingu Wiertalioty Rossii (części Rostechu), został oblatany pierwszy seryjny śmigłowiec Mi-171A2. Oblot zakończył się powodzeniem. Teraz śmigłowiec będzie kontynuować próby fabryczne. Wkrótce ma do niego dołączyć kolejny seryjny Mi-171A2. Oba pierwsze wyprodukowane śmigłowce Mi-171A2 zostały zamówione przez JuTeir Wiertolietnyje usługi (UTair Helicopter services). Mają być one wykorzystywane do lotów za kręgiem polarnym. U-UAZ ma zamówienia na jeszcze dwa Mi-171A2 – od indyjskiej Vectra Group i z Kazachstanu (w wersji VIP). Wszystkie zamówione dotąd śmigłowce tego typu mają zostać dostarczone w 2018. Mi-171A2 jest pierwszym produkowanym w FR śmigłowcem cywilnym zaprojektowanym i wytwarzanym z wykorzystaniem jedynie systemów cyfrowych. Także jego wyposażenie pokładowe zostało ucyfrowione. Zdaniem Siergieja Cziemiezowa, dyrektora generalnego Rostechu, to nie zmodernizowany Mi-8/17, a całkowicie nowy śmigłowiec. W konstrukcji Mi-171A2 wprowadzono ponad 80 poważnych modyfikacji w stosunku do śmigłowców rodziny Mi-8/17. Maszyna jest napędzana silnikami WK-2500PS-03 z cyfrowymi systemami sterowania (to cywilna wersja wojskowego silnika napędzającego Mi-28). Zastosowano też nowe, kompozytowe łopaty wirnika nośnego z nowym profilem i śmigło ogonowe w układzie X. Tylko zmiany aerodynamiki wirnika nośnego pozwoliły na zwiększenie jego siły nośnej o 700 kG. Znacząco, o 10%, wzrosła także prędkość maksymalna. Nowe wyposażenie pokładowe – KBO-17, z wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi (glass-cockpit), pozwoliło na zredukowanie liczby członków załogi do dwóch. Funkcje realizowane dotąd przez mechanika pokładowego przejęły systemy elektroniczne oraz pierwszy i drugi pilot. W obserwacji przestrzeni poza śmigłowcem – szczególnie tylnej półsfery – pomaga im system kamer video. 85% komponentów wyposażenia pokładowego jest produkowanych w Rosji. Mi-171A2 uzyskał certyfikat typu kategorii A w sierpniu 2017. Rostech liczy teraz na uzyskanie zamówień na śmigłowce tego typu w państwach eksploatujących dotąd maszyny rodziny Mi-8/17. W grę wchodzą głównie państwa Afryki, Azji i sąsiedzi FR. (Altair)

Komentarze