Wkrótce odbędą się międzynarodowe targi lotnicze ILA Berlin

Między 25 a 29 kwietnia bieżącego roku, odbędzie się tegoroczna edycja międzynarodowych targów i wystawy lotniczej ILA Berlin. Podobnie jak w 2016 roku będzie ona miała miejsce na terenie Berlin ExpoCenter Airport. Krajem partnerskim w przypadku tegorocznej edycji ILA będzie Francja, głównymi partnerami przemysłowymi targów będą natomiast europejski koncern Airbus, niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii, a także lotniczy dział firmy Dhiel – Dhiel Aerosystems, znana m.in. z produkcji podzespołów lotniczych firma Liebherr, oraz producenci silników lotniczych MTU Aero Engines i Rolls-Royce. 
Organizatorzy spodziewają się ogółem ponad 1000 wystawców z 37 krajów, a liczba odwiedzających, wedle oczekiwań przekroczy 150 tys. osób. Wśród tych, którzy będą wystawiali się w Berlinie po raz pierwszy znaleźć się mają m.in. japońska firma Kawasaki, Annecy Technology czy Komisja Europejska wraz z programem CleanSky. W tym ostatnim przypadku zaprezentowany ma być m.in. przegląd możliwości, jakie daje Unia Europejska w celu wsparcia przemysłu lotniczego, ośrodków badawczo-rozwojowych i naukowych. Według zapowiedzi organizatorów dość liczną grupę wystawców stanowić mają również firmy rosyjskie, w tym np. Roscosmos. Przedstawiciele przemysłu kosmicznego będą mieli do dyspozycji tzw. pawilon kosmiczny o powierzchni 4 tys. m2. Współorganizatorami tej części berlińskiej imprezy są m.in. Niemieckie Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR), Federalne Ministerstwo Gospodarki i Europejska Agencja Kosmiczna. Najnowsze osiągnięcia zaprezentują również producenci systemów i rozwiązań przeznaczonych dla sektora kosmicznego, tacy jak np. Tesat-Spacecom. Ta ostatnia firma zapowiedziała prezentację na ILA nowej generacji komunikacyjnych terminali laserowych. Jedną z najpoważniejszych nowości tegorocznej edycji ILA będzie europejska premiera śmigłowca Sikorsky CH-53K King Stallion. Ma ona oczywiście związek z trwającym postępowaniem na następcę eksploatowanych przez Luftwaffe śmigłowców CH-53G oraz ich wersji pochodnych. W związku z prezentacją King Stalliona należy spodziewać się również pojawienia się konkurencyjnej propozycji Boeinga, czyli śmigłowca CH-47F Chinook. Najnowszy wariant CH-53 nie będzie jedynym eksponatem prezentowanym przez koncern Lockheed Martin. Wedle zapowiedzi w Berlinie zaprezentowane powinny zostać również samolot transportowe C-130J, a – co może bardziej istotne – samoloty F-35. Warto odnotować również zapowiedź udziału w targach wciąż stosunkowo egzotycznych w warunkach europejskich, nowych japońskich samolotów patrolowych i ZOP Kawasaki P-1 oraz średnich samolotów transportowych Kawasaki C-2. Podobnie jak miało to miejsce we wcześniejszych latach ILA ma być również miejscem prezentacji maszyn doświadczalnych. I tak jak np. w 2012 roku w czasie trwania ILA prezentowano eksperymentalny śmigłowiec Eurocopter X3, tak w czasie najbliższej edycji berlińskich targów zaprezentowany ma zostać eksperymentalny samolot-laboratorium A340 Blade (przebudowany pierwszy prototyp A340-300), służący do prób skrzydła o profilu laminarnym. Samolot bierze udział w testach realizowanych w ramach sponsorowanego przez Unię Europejską programu Clean Sky Blade (Breakthrough Laminar Aircraft Demonstrator in Europe). W czasie ILA prezentowane będą również systemy wsparcia szkolenia takie jak nowy symulator śmigłowca H145 opracowany przez niemiecką firmę Reiser Simulation and Training. Analogicznie jak w czasie poprzednich edycji ILA szeroko reprezentowana będzie Bundeswehra, a w szczególności – co oczywiste – Luftwaffe. W Berlinie należy spodziewać się prezentacji należących do Sił Zbrojnych Niemiec samolotów Airbus A319, Airbus A310 Medevac, Airbus A400M, C-160 Transall, a także śmigłowców NHI NH90, Airbus Helicopters Tiger, EC135, H145M, Sikorsky CH-53GS, Westland Sea Lynx czy też Westland Sea King. Zaprezentowane zostaną również bezzałogowe systemy Luna i Mikado. Wystawie przemysłu lotniczego i kosmicznego tradycyjnie towarzyszyć będą również pokazy w powietrzu. W tym przypadku zaprezentowane zostaną m.in. samoloty Eurofighter Typhoon i Panavia Tornado. Planowane są również symulacje tankowania w powietrzu czy pokazy ewakuacji personelu realizowane przez statki powietrzne Bundeswehry. Udział w pokazach w powietrzu zgłosiły również wojskowe zespoły akrobacyjne, jak np. hiszpański Patrulla Águila. Zaprezentowana lista nie jest oczywiście kompletna, a jej ostateczny kształt znany będzie na krótko przed targami. Program targów uzupełnia również obszerny program konferencji o stosunkowo szerokiej tematyce. W ich trakcie poruszona ma zostać m.in. problematyka produkcji dodatków i paliw alternatywnych. (Magazyn Lotnictwo)

Komentarze