Samolot Elixira gotowy do uzyskania Certyfikatu Typu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego EASA

Jedną z nowości tegorocznych targów AERO Friedrichshafen jest francuski samolot lekki Elixir. Jego prototyp oblatano 31 sierpnia 2017 w La Rochelle w zachodniej Francji. Samolot, którego rozpiętość wynosi 8,34 m, długość - 6,03 m, a wysokość - 1,94 m, napędzany jest pojedynczym silnikiem Rotax 912iS lub 915iS, z elektronicznym układem sterowania (FADEC). W zależności od tego, jego maksymalna prędkość lotu może wynosić 280 km/h lub 340 km/h. Maksymalna prędkość wznoszenia to 8,1 m/s. Obliczeniowe zużycie paliwa wynosi 14l/h w przypadku silnika Rotax 912iS, przy 65% mocy. Masa pustego samolotu to 300 kg, a ładunek użyteczny (2 lotników, 110 l paliwa i bagaż) - 280 kg. Długość rozbiegu to 150-300 m, a dobiegu - 125-425 m. Obliczeniowa długotrwałość lotu to ponad 7 h, po zabudowaniu opcjonalnego zbiornika paliwa o pojemności 200 l. Elixir standardowo wyposażony jest w spadochron ratowniczy BRS. Producent zamierza uzyskać dla Elixira Certyfikat Typu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego EASA jeszcze w br. Co najciekawsze, Francuzi zamierzają certyfikować Elixira według przepisów CS-23, a nie CA-LSA. Ma to być możliwe dzięki indywidualnemu podejściu władz lotniczych do procesu certyfikacji w zależności od liczby przewożonych osób i rozwijanej prędkości. (Altair)

Komentarze