Najnowsze innowacje Grupy Airbus na 2018 ILA Berlin Air Show



W dniach od 25 do 29 kwietnia odbędzie się tegoroczna edycja ILA Berlin Air Show, podczas której Airbus zaprezentuje obszerną ofertę swoich produktów, obejmującą szereg ciekawych innowacji. Po raz kolejny Grupa Airbus będzie największym z obecnych na tej imprezie wystawców. Krajem partnerskim ILA w 2018 r. jest Francja.
Spośród samolotów segmentu komercyjnego Airbus wystawi należący do linii Emirates Airbus A380 oraz egzemplarz A350 w wersji 900 MSN 2, który odegrał istotną rolę w próbach w locie tego współcześnie najnowocześniejszego samolotu dalekodystansowego. Na całym świecie lata obecnie ponad 150 sztuk A350 XWB. Użytkownikiem tego modelu są między innymi linie Lufthansa, w których samoloty te mają swoją bazę w Monachium. Zarówno A380, jak i A350 XWB to owoce bliskiej współpracy Niemiec i Francji w ramach Grupy Airbus. Miejscem prowadzenia prac projektanckich, produkcji dużych podzespołów – w tym elementów kadłuba, kokpitu czy stateczników poziomych – a także montażu końcowego i przygotowań do przekazania tych samolotów odbiorcom są zakłady w Hamburgu, Tuluzie, Stade, Bremie, St. Nazaire i Nantes.
Szczególną atrakcją tegorocznej ekspozycji Grupy Airbus będzie A340 BLADE (Breakthrough Laminar Aircraft Demonstrator in Europe), samolot eksperymentalny, którego skrzydła specjalnie zmodyfikowano w celu prowadzenia na nich badań aerodynamicznych nad nowymi koncepcjami opływu laminarnego w ramach europejskiego projektu badawczego Clean Sky.
Poza myśliwcem Eurofighter, eksponaty Airbus Defence and Space na tegorocznych ILA będą obejmować wojskowy samolot transportowy C295 i kolekcję bezzałogowców (UAV). Po raz pierwszy w historii ILA odwiedzający będą mogli obejrzeć m.in. naturalnej wielkości makietę przyszłego europejskiego systemu UAV klasy MALE RPAS (Medium Altitude, Long Endurance; Remotely Piloted Aircraft System).
Jednym z wystawców będzie Airbus Aerial, start-up zajmujący się bezzałogowymi statkami powietrznymi o zastosowaniach komercyjnych. Firma ta łączy w swojej ofercie przetwarzanie obrazów pochodzących z bsp i danych satelitarnych oraz rozwiązania programistyczne umożliwiające dokładniejszą ich analizę. Na ILA 2018 Airbus Aerial przedstawi swoje rozwiązania w dziedzinie pozyskiwania i przetwarzania danych oraz platformę UAV Zephyr – ultralekki bezzałogowy statek powietrzny zasilany elektrycznością generowaną przez jego własne ogniwa fotowoltaiczne. Do atutów Zephyra, którego pułap roboczy wynosi aż 20 km, należą m.in. mocno zredukowane opóźnienia w transmisji danych i wysoka rozdzielczość rejestrowanego obrazu. Zephyr może pozostawać w powietrzu nad obserwowanym obszarem non-stop przez ponad 30 dni.
Odrębną częścią ekspozycji Grupy Airbus będzie Pawilon Kosmiczny, którego zawartość będzie poświęcona bogatemu wachlarzowi przedsięwzięć astronautycznych koncernu. Pod szyldem „Space for Earth" (Kosmos dla Ziemi), wraz z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA), niemieckim federalnym Ministerstwem ds. Gospodarki i Energetyki (BMWi), niemiecką agencją badań kosmicznych DLR i niemieckim Zrzeszeniem Branży Aeronautycznej (BDLI) Airbus wprowadzi gości imprezy w szczegóły najnowszych misji kosmicznych i nowych technologii. Tematyka prezentacji obejmie wkład satelitów do obserwacji Ziemi, takich jak TerraSAR-X i Merlin, w podnoszenie jakości życia na naszej planecie, ochronę środowiska i klimatu.

Podczas wyznaczonego na 25 kwietnia Dnia Kosmosu w ramach ILA odbędą się wykłady i dyskusje panelowe, których prelegenci skupią się na najważniejszych wyzwaniach stojących przed organizatorami lotów kosmicznych w nadchodzących latach. Reprezentujący Grupę Airbus eksperci astronautyki będą mówić o zagadnieniach bezpieczeństwa w kosmosie, przyszłości eksploracji kosmosu i o niezależnym dostępie podmiotów europejskich do przestrzeni kosmicznej dzięki nowej rakiecie nośnej Ariane 6.
Swoją obecność na ILA wyraźnie zaznaczy spółka Airbus Helicopters, która pochwali się nie tylko cieszącymi się uznaniem klientów konstrukcjami wojskowymi, ale też wiropłatami nowej generacji. Jedną z najciekawszych maszyn nadchodzącej wystawy będzie wielozadaniowy śmigłowiec dwusilnikowy H145M, wojskowa wersja dobrze już sprawdzonej w eksploatacji, lekkiej konstrukcji cywilnej H145. Zostanie on zaprezentowany także w powietrzu.
W ramach ekspozycji Future Lab, Airbus Helicopters przedstawi makietę swojej nowatorskiej latającej taksówki CityAirbus, wieloosobowego, latającego pojazdu autonomicznego pionowego startu i lądowania o napędzie elektrycznym, zaprojektowanego z myślą o zastosowaniach w przestrzeni miejskiej. CityAirbus ma pomieścić do czterech pasażerów, umożliwiając im szybki, niedrogi i przyjazny dla środowiska transport w wielkich aglomeracjach o natężonym ruchu ulicznym. Pierwszy lot prototypu jest zaplanowany na grudzień tego roku. Należy też wspomnieć o szybkim śmigłowcu RACER, którego model będzie można obejrzeć w pawilonie  europejskiego programu Clean Sky.
Producent pocisków MBDA, w którym Grupa Airbus ma 37,5 procenta udziałów, wspólnie z Lockheed Martin zaprezentuje postępy dokonane w rozwoju systemu TADS (Tactical Air Defence System), składającego się z trzech pojazdów ze stanowiskiem dowodzenia, wyrzutni pocisków kierowanych PAC 3 MSE oraz wyrzutni pocisków ziemia-powietrze IRIS-T. Odwiedzający stanowisko MBDA będą mogli także oglądać prezentację koncepcji modularnego systemu do krótkodystansowej i ultrakrótkodystansowej obrony przeciw zagrożeniom z powietrza, po raz pierwszy wzbogaconego o nowy system laserowy do zastosowań zarówno na lądzie, jak i na morzu.
Premium AEROTEC, spółka zależna Grupy Airbus, zaprezentuje pełnowymiarowy demonstrator tylnej przegrody ciśnieniowej przeznaczonej dla samolotów z rodziny A320, wykonanej z ośmiu podobnych części połączonych ze sobą przy użyciu najnowszych rozwiązań spawalniczych. Firma dowodzi w ten sposób swoich unikalnych w skali rynku możliwości technologicznych, dzięki którym oferuje ona projektowanie i produkcję dużych podzespołów konstrukcji lotniczych wykonanych materiałów termoplastycznych. Premium AEROTEC jest pionierem we wdrażaniu nowych zastosowań chlorofluorowęglowodorów (CFC) termoplastycznych w elementach kadłubów statków powietrznych. To pierwszy dostawca branży lotniczej, któremu udało się wprowadzić podzespoły tytanowe wytwarzane metodą druku 3D do konstrukcji samolotów.
Źródło: Airbus

Komentarze