Lotnisko w Dublinie może stracić pasażerów

Lotnisko w Dublinie "z dnia na dzień" straci 2,4 miliona pasażerów – 8 procent rocznej sumy – jeśli regulacje dotyczące hałasu lotniczego w Irlandii nie zostaną złagodzone – twierdzi Dalton Philips, dyrektor generalny właściciela największego irlandzkiego lotniska – DAA. Philips chce, aby rząd szybko uchwalił nowe przepisy łagodzące ograniczenia hałasowe na lotniskach. W ten sposób możliwe byłoby obejście obecnych ograniczeń, które uniemożliwiałyby pełne wykorzystanie planowanej, trzeciej drogi startowej dla dublińskiego lotniska. Prace budowlane przy tej inwestycji mają rozpocząć się jeszcze w tym roku i kosztować 320 milionów euro. Według Philipsa brak działań zmierzających do zniesienia tych ograniczeń może okazać się katastroficzny dla irlandzkiej gospodarki. Obecne zasady dotyczące norm hałasowych oznaczają, że na nowej drodze startowej musiałyby zostać zastosowane ograniczenia dotyczące jej użytkowania. Loty byłyby zabronione, bądź mocno ograniczone, między godziną 23 a 7 rano. Irlandzki rząd przyznaje, że zmiana prawa jest priorytetem, ale Philips podkreśla, że musi to nastąpić w tym roku, aby umożliwić budowę pasa startowego przed wydaniem pozwolenia na budowę. Jak podkreśla przedstawiciel DAA, nowa droga startowa jest "najważniejszą rzeczą, którą Irlandia zbuduje w ciągu jednego pokolenia". Inwestycja ma pomóc Irlandii w jej globalnej rywalizacji w środowisku post-Brexit. – Nowa droga startowa będzie wspierać rozwój irlandzkiej turystyki, handlu i bezpośrednich inwestycji zagranicznych i przynosić korzyści dla całego kraju – argumentował Philips. Zaznaczył on jednocześnie, że ograniczenia będą kosztować 14 700 miejsc pracy w ciągu 20 lat, ponieważ operacje wykonywane w godzinach największej aktywności w nocy i rano będą ograniczone. DAA, który obsługuje lotniska w Dublinie i Cork, zwiększył swój zysk za zeszły rok o 16 procent do 125 milionów euro. DAA twierdzi, że wzrost ten był spowodowany wyższą liczbą pasażerów, wyższymi przychodami handlowymi i wzrostem zagranicznych firm DAA. Obroty wzrosły o 8 procent do 855 milionów euro. Koszty operacyjne wzrosły o 7 procent do 409 milionów euro, ponieważ firma DAA zrekrutowała 200 dodatkowych pracowników i zainwestowała w nowe struktury, aby zwiększyć długoterminowy wzrost w branży sprzedaży detalicznej. Liczba pasażerów na lotnisku w Dublinie wzrosła w 2017 roku o 6 procent, osiągając rekordowy poziom 29,6 milionów. W Cork wzrost liczby pasażerów sięgnął 3,5 procent. Lotnisko obsłużyło 2,3 mln podróżnych. W 2017 roku DAA zainwestowało 174 mln euro na lotnisku w Dublinie, modernizując obiekty pasażerskie i lotniskowe. Obecnie rozpatrywany jest kolejny plan inwestycji kapitałowej w wysokości 280 mln euro dla irlandzkiego lotniska. DAA finalizuje obecnie "masterplan" dla lotniska w Dublinie, który zakłada możliwość obsługi 50 milionów pasażerów rocznie do 2040 roku. (Rynek Lotniczy)

Komentarze