Lotnisko aeroklubowe w Gliwicach zostanie rozbudowane

W lipcu br. powinny ruszyć główne prace na gliwickim lotnisku. Dotąd sportowy obiekt w 2019 r. uzyska m.in. utwardzoną drogę startową. Dzięki statusowi lotniska publicznego o ograniczonej certyfikacji będzie mógł obsługiwać loty biznesowe i tzw. mały ruch cargo. Jak przypomniał w czwartkowym biuletynie gliwicki samorząd, modernizacja lotniska - dysponującego dziś tylko trawiastymi pasami startowymi - zakłada m.in. budowę utwardzonej drogi startowej o długości 900 m, drogi kołowania, płyty postojowej i kontenerowej stacji paliw, a także wybudowanie parkingów i dróg dojazdowych. Rozbudowa lotniska jest finansowana przez miasto, a realizowana przez miejską spółkę, Górnośląską Agencję Przedsiębiorczości i Rozwoju. W 2017 r. samorząd podwyższył pod tym kątem kapitał zakładowy GAPR o ok. 8 mln zł, a do końca kwietnia br. zamierza przekazać Agencji kolejne 9 mln zł. Przed rokiem GAPR otrzymał też aportem miejskie grunty o powierzchni ponad 418 tys. m kw., wchodzące w skład lotniska, a przeznaczone na jego rozbudowę. Dokumentację projektową opracowała już warszawska firma Innebo Group. Jej zakres obejmuje koncepcję programowo–przestrzenną, projekt budowlany i wykonawczy, tzw. przedmiar robót, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru oraz kosztorys inwestorski. Częścią zlecenia dla projektanta było też uzyskanie wymaganych zatwierdzeń i decyzji administracyjnych. Z czwartkowej informacji miasta wynika, że obecnie trwa przetarg nieograniczony, przewidujący rozbiórkę asfaltowego kręgu modelarskiego, betonowego placu technicznego oraz betonowej drogi kołowania. Wykonawca będzie miał trzy tygodnie na wykonanie tych prac. „Otwieramy tym samym pierwszy etap przebudowy i rozbudowy gliwickiego lotniska” - zasygnalizował cytowany prezes GAPR Józef Gumienny. W następnej kolejności spółka ma ogłosić przetarg na zbiornik retencyjny, a potem przetarg na drogę startową. Główne prace modernizacyjne powinny ruszyć w lipcu, a zmodernizowany obiekt powinien być gotowy w przyszłym roku. Po modernizacji obiekt ma zyskać status lotniska publicznego o ograniczonej certyfikacji, pozwalający na wykorzystywanie go m.in. dla lotów biznesowych, sportowych oraz małego ruchu cargo. Zgodnie z planami miasta ma to być port, z którego będą korzystali np. związani z nim inwestorzy, których zakłady znajdują się np. w gliwickiej części Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Gliwicki samorząd diagnozuje, że w okolicy działa wiele firm, przedsiębiorstw i inwestorów, których przedstawiciele chętnie skorzystają z możliwości szybkiego przemieszczania się między Gliwicami, a innymi ośrodkami w kraju. Jednocześnie lotnisko jest na tyle dobrze zlokalizowane, a zarazem na tyle duże, że możliwe byłoby wydzielenie obszaru nie tylko dla transportu biznesowego i ruchu cargo, ale też publicznego transportu lotniczego na małą skalę. Gliwickie lotnisko ma powierzchnię blisko 88 hektarów. Jego atutem jest duża koncentracja w okolicy specjalistycznych usług dla małych samolotów i bliskość centrum Nowe Gliwice, gdzie działają firmy sektora nowych technologii. Gliwice są też dobrze skomunikowane - znajduje się tu m.in. węzeł autostrad A1 i A4, a nieco dalej także Drogowej Trasy Średnicowej, przebiegającej przez miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), aż do Katowic. Niezależnie od inwestycji miasta, swoją inwestycję przy lotnisku przygotowuje Aeroklub Gliwicki. Projekt aeroklubu zakłada rozbudowę i przebudowę istniejących obiektów poprzemysłowych, w ramach rewitalizacji dawnych warsztatów lotniczych, na cele Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczej - wraz z zagospodarowaniem terenu i budową infrastruktury technicznej. Całe przedsięwzięcie oszacowano na 21,1 mln zł. Aeroklub złożył pod jego kątem wniosek o unijne dofinansowanie kwotą bliską 14,6 mln zł w drugim naborze przedsięwzięć związanych z rewitalizacją obszarów zdegradowanych w centralnej części woj. śląskiego. Ten koordynowany przez Związek Gmin i Powiatów Subregionu Centralnego Woj. Śląskiego konkurs prowadzony jest w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) obecnego Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. Budżet naboru to blisko 95 mln zł - wnioski o dotacje opiewają łącznie na blisko 175 mln zł. Lotnisko w Gliwicach ma już ponad 100 lat - zaczęło działać w 1916 r. Ówczesne niemieckie władze widziały jego rolę jako głównego portu lotniczego Górnego Śląska. Od 1925 r. działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był też samolot meteorologiczny. W 1927 r. uruchomiono regularne loty do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska.(PAP)

Komentarze