Airbus i Dassault Aviation postanowiły połączyć siły

Przedsiębiorstwa Airbus i Dassault Aviation postanowiły połączyć siły w celu rozwoju i produkcji europejskiego wielozadaniowego samolotu bojowego przyszłości (Future Combat Air System, FCAS), który ma być uzupełnieniem i docelowo następcą obecnie eksploatowanych samolotów Eurofighter i Rafale w l. 2035-2040. Umowę sygnowali podczas trwającej właśnie w Berlinie wystawy ILA Dirk Hoke, prezes Airbus Defence and Space i Eric Trappier, prezes i dyrektor generalny Dassault Aviation. Nigdy wcześniej Europa nie była bardziej zdeterminowana, aby chronić i wspierać swoją autonomię polityczną i przemysłową i suwerenność w sektorze obronnym. Airbus i Dassault Aviation mają odpowiednią wiedzę fachową do kierowania projektem FCAS. Oba przedsiębiorstwa wspólnie realizują już projekt nowego bezzałogowca klasy MALE - powiedział Dirk Hoke. FCAS będzie kolejnym etapem tej udanej współpracy […] . Harmonogram jest napięty, więc musimy natychmiast przystąpić do pracy, określając wspólnie, w jaki sposób najlepiej sprostać wymaganiom i terminom ustalonym przez obydwa kraje, dlatego tak ważne jest, aby Francja i Niemcy przeprowadzają w tym roku wstępne wspólne badanie, aby sprostać temu zadaniu - dodał Dirk Hoke. Jesteśmy przekonani, że wdrażając wspólną wiedzę, Dassault i Airbus mogą najlepiej sprostać wymaganiom operacyjnym wojsk lotniczych dotyczącym rozwoju tego niezwykle ważnego europejskiego programu. Obie strony zamierzają współpracować w sposób najbardziej pragmatyczny i skuteczny. Nasza wspólna mapa drogowa zawierać będzie propozycje opracowania demonstratorów FCAS w 2025 - powiedział Eric Trappier. Uważam, że suwerenność i autonomia strategiczna Europy może być i będzie zapewniona wyłącznie dzięki niezależnym europejskim rozwiązaniom. Wizja FCAS, jaką określiły Airbus i Dassault Aviation to ważny sygnał dla Europy. Program FCAS wzmocni polityczne i wojskowe więzi między narodami Europy i ożywi ich przemysł lotniczy - podkreślił Eric Trappier. FCAS ma być systemem systemów łączącym szeroką gamę elementów działających wspólnie, w tym wielozadaniowy samolot bojowy nowej generacji i bezzałogowy statek latający klasy MALE z istniejącą flotą samolotów bojowych (które nadal będą eksploatowane po 2040) oraz przyszłymi pociskami samosterującymi i rojami bezzałogowców. (Altair)

Komentarze