Nowozelandzka firma Pacific Aerospace wprowadza nową wersją samolotu P-750 XSTOL

Będący odpowiedzią na Supervana 900 (zmodyfikowaną przez Texas Turbines Cessnę 208 Caravan) Super-Pac XL otrzymał silnik Pratt & Whitney Canada PT6A-140A o mocy 900 KM oraz czterołopatowe śmigło Hartzell o średnicy 270 cm (P-750 napędzany był 750-konnym silnikiem PT6A-34). Pierwszy Super-Pac przechodzi obecnie testy naziemne w siedzibie firmy w Hamilton. Producent liczy na zainteresowanie ze strony ośrodków spadochronowych oraz przewoźników obsługujących rejony górzyste, gdzie niezbędna jest duża prędkość wznoszenia. Fabrycznie nowy PAC 750 XSTOL będzie wykorzystywany do skoków spadochronowych od najbliższej wiosny – poinformował Aeroklub Gdański. Umowę na dzierżawę samolotu na najbliższe trzy sezony podpisano 31 października 2017 r. ze spółką inwestorów finansowych. – Umowa to dowód na konsekwentny, wszechstronny rozwój Aeroklubu Gdańskiego. W tym roku nasza flota w Pruszczu Gdańskim wzbogaciła się o nowoczesny samolot szkoleniowy Sportstar RTC. Wiosną przyszłego roku rozpoczniemy operowanie najlepszym na świecie samolotem do skoków spadochronowych. Nie byłoby to możliwe bez współpracy członków wszystkich naszych sekcji, bez dobrych relacji z naszymi cywilnymi i wojskowymi partnerami – mówi Mikołaj Chrzan, prezes Aeroklubu Gdańskiego. Używany dotychczas przez skoczków z Pruszcza Gdańskiego żółto-czarny An-2 (SP-ANI) będzie nadal utrzymywany w sprawności. – Zakres zadań chcemy jednak dostosować do wieku tego samolotu, pamiętajmy, że w tym roku obchodził on 50. urodziny. Z każdym rokiem będzie się stawał coraz cenniejszym latającym zabytkiem, symbolem pomorskiego lotnictwa i wspaniałą atrakcją pokazów lotniczych – dodaje Mikołaj Chrzan. „Antek” posłuży do szkoleń „na linę”. (PLAR)

Komentarze