Boeing stawia kolejny krok na drodze do produkcji e-samolotów

Spółka HorizonX Ventures z grupy Boeing rozpoczęła realizację projektu zakładającego opracowanie nowej generacji baterii, które będzie można wykorzystywać w przyszłości w samolotach z napędem elektrycznym. Z komunikatu wynika, że Boeing kupił wcześniej startup Cuberg z Berkeley (Kalifornia), który już pracował na rozwojem nowej generacji akumulatorów. Mają one być lżejsze od obecnie stosowanych, o większej mocy i być w stanie sprostać wyzwaniu, jakim jest zasilanie samolotu podczas lotu. Koncept nowego akumulatora Cuberga opiera się na kombinacji połączenia anody litowej, elektrolitu i katody wysokiego napięcia zdolnej do osiągnięcia energii wysokiej gęstości. Bateria ta cechuje się też dużą wytrzymałością termiczną. Według informacji Boeing HorizonX Ventures konstrukcja baterii i dobór składników zapewniają, że jest ona w istocie znacznie lżejsza i mniej łatwopalna niż obecnie stosowane. Przypomnijmy, że zastosowane przez Boeinga w B787 Dreamlinerach akumulatory litowo-jonowe spowodowały w 2013 roku samozapłon, co było powodem kilkutygodniowego uziemienia ok. 50 tych samolotów. Akumulatory te służą jednak jako dodatkowe zasilanie przede wszystkim do uruchamiana generatora podczas postoju maszyny, a nie jako główne źródła energii. Założony w 2015 roku startap Cuberg rozwinął się dzięki kilku rundom dofinansowania i dotacji, a także podpisaniu umowy o rozwoju produktu z jednym z producentów akumulatorów. Przypomnijmy też, że w ubiegłym roku Boeing i JetBlue Technology Ventures przejęły udziały start-upie Zunum Aero pracującym nad konstrukcją silnika o napędzie elektrycznym do stosowania w samolotach zabierających do 50 pasażerów i zdolnych do pokonania dystansu do 1000 mil. (Boeing.com)

Komentarze