Szybowiec Perkoz w lotnictwie wojskowym Kolumbii

Wojska lotnicze Kolumbii – Fuerza Aerea Colombiana (FAC) podały do publicznej wiadomości, że nabyły od bielskiej spółki Allstar PZL Glider dwa polskie dwumiejscowe szybowce Perkoz SZD-54-2 do wstępnego szkolenia lotniczego i selekcji kandydatów na pilotów. 15 grudnia poinformowano oficjalnie, że oba szybowce dotarły do Kolumbii i weszły na stan wojskowej szkoły lotniczej Marco Fidel Suárez. 
Nie są to pierwsze szybowce we flocie FAC. 18 października 2017 podano, że w Kolumbii znalazły się dwa inne szybowce do szkolenia podstawowego pilotów wojskowych – produkowane pod Berlinem Stemme S10 VT. W grudniu 2017 FAC uruchomiły treningi przyszłych pilotów wojskowych na symulatorach samolotów Cessna T-41 Mescalero. Konstruktorem szybowca SZD-54-2 Perkoz o rozpiętości 20 m był lwowianin Adam Meus (zmarł w Krakowie w 2000). Perkoz był rozwinięciem jego wcześniejszej dwumiejscowej, doskonale znanej w Polsce konstrukcji – SZD-50 Puchacz. Inż. Meus zaprojektował Perkoza już na emeryturze, kiedy ważyły się losy jego macierzystych Szybowcowych Zakładów Doświadczanych w Bielsku Białej (pracował w nich od 1963, tworząc między innymi wariant E innego doskonałego dwumiejscowego szybowca – Bociana). Obecnie marketingiem i produkcją Perkozów, noszących nadal oznaczenia nieistniejących już, a historycznych Szybowcowych Zakładów Doświadczalnych, zajmuje się bielska spółka Allstar PZL Glider. Kontrakt z Fuerza Aerea Colombiana jest niewątpliwie efektem świetnej prezentacji bielskich szybowców podczas ubiegłorocznej jubileuszowej wystawy AERO Friedrichshafen w maju 2017. Źródło: Altair

Komentarze