Jest środek nocy w sennym francuskim miasteczku Lévignac na obrzeżach Tuluzy. Wzdłuż głównej drogi miasta stoją ludzie, ale nie czekają oni na rozpoczęcie parady, a na konwój sześciu ciężarówek ciągnących ogromną przyczepę z ogromnym komponentem największego na świecie samolotu pasażerskiego, Airbusa A380. Tłumy klaszczą, gdy skrzydła samolotu, sekcje kadłuba i statecznik poziomy powoli przejeżdżają przez tę prowincjonalną miejscowość, a dzieje się tak co kilka tygodni. Końcowa linia montażowa (FAL - Final Assembly Line) tego dwupokładowego, ponad 500 miejscowego odrzutowca pasażerskiego znajduje się w zakładzie Jean-Luc Lagardere, specjalnie wybudowanym obiekcie na lotnisku w Tuluzie w południowej Francji.
Jest to również siedziba centrali firmy
Airbus i działu testów w locie. Od pierwszej dostawy A380 do Singapore Airlines
w 2007 r., z linii produkcyjnych w Tuluzie zjechało ponad 200 egzemplarzy
Superjumbo. Większość z nich (ponad 100) jest użytkowanych przez linie Emirates.
Podobnie jak w przypadku innych projektów
Airbusa, produkcja komponentów do A380 jest realizowana przez zakłady
zlokalizowane w całej Europie, a części pochodzą od dostawców z całego świata.
Skrzydła Superjumbo są produkowane w Broughton w Walii, sekcje kadłubów w
Hamburgu i Saint-Nazaire, statecznik poziomy w Kadyksie w Hiszpanii, a
statecznik pionowy również w Hamburgu. Dostarczenie tych ogromnych części
samolotu do Tuluzy to ściśle zorganizowany proces logistyczny, nadzorowany
przez Arnauda Cazeneuve, menedżera ds. transportu wielkogabarytowego.
A380 składa się z około czterech milionów
pojedynczych części produkowanych przez 1500 firm z 30 krajów na całym świecie.
Airbus dysponuje flotą trzech statków ro-ro i specjalnie zaprojektowanych barek
do transportu głównych komponentów A380, które są dostarczane do portu w
Langon, w głębi lądu na francuskim wybrzeżu Atlantyku.
Konwój potrzebuje dwie noce, aby pokonać 240 kilometrów z
Langon do Tuluzy (jazda jest możliwa tylko nocą). Lokalne drogi zostały
specjalnie zmodyfikowane, żeby pojazdy wiozące sekcje kadłuba mogły tamtędy
przejechać. Airbus zapłacił 57% kosztów modernizacji dróg w wysokości 171 mln
euro, a rząd francuski pozostałe 43%, uznając istotę korzyści ekonomicznych,
jakie przyniósł regionowi projekt A380. Kalendarz z planowanymi datami przejazdu
konwoju jest dostępny w Internecie, ale informują o tym również przydrożne
tablice. Gdy ciężarówki poruszają się nocą, trasa przejazdu jest zamknięta
odcinkowo dla regularnego ruchu celem ochrony konwoju, jak i zapewnienia
bezpieczeństwa okolicznych mieszkańców. Podczas gdy sześć głównych komponentów A380
przewożonych jest drogą morską to statecznik pionowy jest transportowany z
Hamburga do Tuluzy drogą lotniczą na pokładzie jednego z pięciu z A300-600ST
Super Transporters - lepiej znanych jako Beluga.
Źródło: CNN
Logistyka jest ważna w każdym rodzaju transportu, dlatego nie należy się zamykać na niego. Zdecydowanie warto sprawdzać oferty zewnętrzne, jak od Extergo https://www.extrego.com/ , ale i samemu budować swój transport. To w biznesie jest ważne.
OdpowiedzUsuńJeśli logistyka w waszej firmie sprawia problemu, to warto pomyśleć o jej optymalizacji pod okiem specjalistów. Takie usługi znaleźć można na stronie https://elandis.pl/audyt-logistyczny-optymalizacja-magazynu/.
OdpowiedzUsuńPonieważ firmy transportowe rozszerzają swoją działalność, aby przekraczać granice, opłaty drogowe i inne opłaty stają się czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę. Na szczęście https://tollway.pl/ zapewnia przydatne narzędzia, które mogą pomóc w łatwym pobieraniu opłat drogowych i uzyskiwaniu zwrotu podatku VAT. Platforma ta jest idealna dla firm, które chcą jak najlepiej wykorzystać swoje operacje. Jest to również świetne źródło informacji dla tych, którzy chcą dowiedzieć się więcej o opłatach transportowych.
OdpowiedzUsuń