Samoloty Airbusa zostaną wkrótce wyposażone w specjalne czarne skrzynki

Latające na długich dystansach samoloty Airbusa zostaną wkrótce wyposażone w specjalne czarne skrzynki, które dzięki poduszkom powietrznym będą mogły unosić się na wodzie. Rozwiązanie stosowane w lotnictwie wojskowym trafi do sektora cywilnego w związku z coraz większą liczbą samolotów „ginących” nad oceanami. Airbus modyfikuje swoje samoloty w celu umożliwienia montażu nowych czarnych skrzynek, które dzięki zamontowanym poduszkom powietrznym będą mogły unosić się na wodzie. Czarne skrzynki gromadzą informacje, które według ekspertów pomagają wyjaśnić okoliczności 90% wypadków lotniczych. Technologia pływających czarnych skrzynek jest stosowana w samolotach wojskowych, natomiast do tej pory uważana była za niepotrzebną w lotnictwie cywilnym, ponieważ większość wypadków w tym sektorze ma miejsce podczas startu lub lądowania, w związku z czym znalezienie czarnych skrzynek zazwyczaj nie przysparza problemów. Sytuacja zmieniła się jednak w ostatnich latach. Odzyskanie czarnej skrzynki z francuskiego samolotu, który spadł do Atlantyku w 2009 roku zajęło dwa lata. Poszukiwania związane z katastrofą samolotu Malaysia Airlines, który zniknął nad Oceanem Indyjskim w marcu 2014 roku, nadal nie przyniosły rezultatu. Nowy system rejestracji lotu – ADFR (z ang. Automatic Deployable Flight Recorder) – powstaje z myślą o samolotach latających na długich dystansach (A321LR, A330, A350 XWB, A380), zwłaszcza na trasach przebiegających w większej części nad wodą. ADFR w przypadku znaczących deformacji konstrukcji lub zanurzenia samolotu zostanie automatycznie oddzielony od maszyny. Rejestrator będzie zapisywał parametry lotu i dźwięk z kabiny z ostatnich 25 godzin (zgodnie z ostatnimi wytycznymi EASA i ICAO). Czarna skrzynka jest też wyposażona w awaryjny przekaźnik, umożliwiający szybką lokalizację przez służby ratunkowe. System ADFR będzie umieszczany w tylnej części kadłuba. Zostanie zaprojektowany i wyprodukowany przez kanadyjską firmę DRS Technologies. Ma zadebiutować na pokładzie samolotów A350 XWB w 2019 roku. (Rynek Lotniczy)

Komentarze