Oblatano prototyp lekkiego dwusilnikowego samolotu transportowo-pasażerskiego

16 sierpnia w Bandungu oblatano prototyp lekkiego dwusilnikowego samolotu transportowo-pasażerskiego N219. Samolot wystartował o 9:30 z Bandung Husein Sastranegara International Airport. Oblot odbył się w przeddzień 72. rocznicy ogłoszenia przez Indonezję deklaracji niepodległości. Lot trwał około pół godziny. Samolot został zaprojektowany i zbudowany przez PT Dirgantara Indonesia (PTDI). N219 jest rozwinięciem licencyjnego NC-212 (CASA C-212 Aviocar), produkowanego w Bandungu od 1976. Prace projektowe nad nieco większym od niego samolotem rozpoczęto w 2006. Prototyp lotny wytoczono z hangaru w 2015. Jednocześnie trwały badania prototypu przeznaczonego do prób naziemnych. N219 – zależnie od wersji – ma pomieścić od 18 do 24 pasażerów (lub do 2,7 t ładunku). Prototyp napędzany jest dwoma silnikami Pratt & Whitney Canada PT6A-42 o mocy po 840 KM. Wyposażono go w awionikę Garmin G1000 EFIS. Zasięg samolotu jest szacowany na 1500 km. PTDI twierdzi, że w latach 2013-2015 uzyskał zamówienia na 120 N219 (plus 85 w opcjach). Miało je złożyć 5 indonezyjskich przewoźników lotniczych. Producent liczy także na zamówienia władz prowincji. Zainteresowanie N219 wyraża także wojsko, które chciałoby zastąpić nimi przestarzałe samoloty patrolowe N-22 Nomad. Na program rozwoju N219 przeznaczono dotąd 827 mld rupii (ok. 62 mln USD). Według prezesa PTDI, Budi Santoso, na jego dokończenie, w tym certyfikacje, potrzeba jeszcze 200 mld rupii (15 mln USD). Katalogowa cena seryjnych N219 ma wynosić równowartość ok. 5 mln USD, a zdolności produkcyjne zakładów w Bandungu oceniane są na maksymalnie 24 samoloty rocznie. (Altair)

Komentarze