Najstarszy użytkowany B747 odchodzi na emeryturę

Najstarszy B747 (w wersji 100) pozostający w czynnej służbie odchodzi na emeryturę. Jumbo Jet (o nazwie Flying Test Bed) latający dla GE Aviation został wycofany z użytku, a ostatni jego lot miał miejsce 25 stycznia br. w Victorville w Kalifornii. Konstrukcja ta ma bogatą historię. Z linii montażowej fabryki Boeinga zjechała 17 października 1969 r., a swój pierwszy lot w barwach linii PanAm wykonała 3 marca 1970 r. Egzemplarz został wtedy nazwany Clipper Ocean Spray i był użytkowany przez przewoźnika przez 21 lat, spędzając w powietrzu ponad 86 tys. godzin lotu i wykonując 18 tys. cykli, zanim w 1992 r. nabyła go firma GE. Po przeprowadzeniu modyfikacji, takich jak usunięcie siedzeń, wzmocnienie lewego skrzydła i ogona wymaganych do testów w powietrzu oraz zainstalowaniu systemów danych, B747 rozpoczął operacje dla GE w 1993 r. W trakcie swojej służby, samolot dostarczał krytyczne dane o locie odnośnie kilkudziesięciu różnych jednostek napędowych, które były montowane na specjalnym pylonie pod lewym skrzydłem. Do stycznia br., Jumbo Jet wylatał ponad 3600 godzin lotu (775 cykli). "Podczas testów robiliśmy z B747 takie rzeczy, których nikt o zdrowych zmysłach nie robiłby z jakimkolwiek innym samolotem" - powiedział emerytowany szef pilotów testowych GE, Phil Schultz. "Każdego dnia testowaliśmy dodatkowe silniki na granicach limitów, w oblodzeniu lub na stromym wznoszeniu, w bardzo złej pogodzie i warunkach użytkowania, żeby upewnić się, że potem podczas każdego lotu w każdym momencie, gdziekolwiek na świecie pilot będzie mógł uzyskać pełną moc gdy tylko będzie tego potrzebował". B747-100 został zastąpiony przez B747-400 nabyty od Japan Airlines w 2010 r., który został teraz przekształcony w nową platformę testową. Źródło: aero-news.net/dlapilota

Komentarze