Drugi prototyp amfibii Akoya oblatany

Firma Lisa Airplanes oblatała drugi egzemplarz Akoya i poinformowała, że zamierza certyfikować tę dwumiejscową amfibię w 2018 r. Lekki samolot sportowy zadebiutował w czerwcu br. i do tej pory spędził w powietrzu 10 h. Loty są wykonywane z lotniska Chambéry Savoie Mont Blanc w południowo-wschodniej Francji. Wyposażenie Akoya obejmuje nowe wysuwane podwozie w konfiguracji z płozami lub kołami, umożliwiające operowanie z lądu i śniegu (i oczywiście również z wody). Statek powietrzny jest napędzany silnikiem Rotax 912 ULS. Jego projekt został zaprezentowany w 2007 r., a pierwszy prototyp oblatany w 2011 r. Ogółem testy objęły 100 godzin lotów i zostały wstrzymane, gdy rozpoczął się światowy kryzys finansowy, który uziemił projekt. Potem spółka LISA Airplanes została celowo doprowadzona do stanu upadłości, a okres działania zarządu komisarycznego zapewnił jej czas, który został spożytkowany na ochronę aktywów i znalezienie nowego źródła finansowania. Firma została uratowana w 2013 roku przez chińskiego inwestora, który nadal finansuje program. Konstrukcja wyposażona jest w ratunkowy spadochron balistyczny i składane skrzydła, które ułatwiają jej przechowywanie i transportowanie. Akoya może osiągać maksymalną prędkość 250 km/h i wykonywać loty na odległość do 2 tys. km. Statek powietrzny zużywa 5,6 litra paliwa na 100 km, co jak opisuje firma, jest "bezprecedensowe dla wodnosamolotów". (dlapilota)

Komentarze