Certyfikat Typu dla śmigłowca wielozadaniowego Mi-171A2

Holding Wiertalioty Rossii poinformował, że Federalna Agencja Transportu Lotniczego FR (Rosawiacja) wydała Certyfikat Typu dla śmigłowca wielozadaniowego Mi-171A2. Dokument zezwala na użytkowanie wiropłata do przewozu osób i ładunków w dzień i w nocy, w niesprzyjających warunkach pogodowych, także nad akwenami, na trasach międzynarodowych. Mi-171A2 może także wykonywać loty w Kategorii A, m.in. operując z jednym silnikiem niepracującym, przy maksymalnej masie startowej. – Uzyskanie Certyfikatu Typu jest jednym z najważniejszych wydarzeń w projekcie i oznacza możliwość rozpoczęcia dostaw śmigłowców operatorom komercyjnym. Mi-171A2 umożliwia odnowienie floty użytkowników rosyjskich i zagranicznych, którzy mają doświadczenie w eksploatacji wiropłatów rodziny Mi -8 / Mi-17 – podkreślił Andriej Bogińskij, dyrektor generalny holdingu Wiertalioty Rossii. W próbach brały udział 4 prototypy Mi-171A2, które tylko w br. wykonały łącznie ponad 200 lotów, i 2 śmigłowce przeznaczone do badań statycznych. Mi-171A2 został opracowany jako wersja rozwojowa wiropłatów Mi-8 / Mi-17. Produkcja seryjna Mi-171A2 odbywa się w zakładach w Ułan-Ude. W trakcie projektowania w konstrukcji wprowadzono ponad 80 zmian w porównaniu z protoplastą (Oblot drugiego prototypu Mi-171A2, 2015-11-10). Maksymalna masa startowa Mi-171A2 w kategorii A wynosi 13 500 kg, a masa ładunku płatnego, przewożonego na zawiesiu zewnętrznym, to 5000 kg. Zespół napędowy stanowią 2 silniki turbowałowe WK-2500PS-03 z cyfrowym układem sterowania (FADEC), o mocy startowej 2400 KM każdy. Pomocniczy zespół napędowy (APU) Safir umożliwia rozruch silników na wysokości do 6000 m n.p.m. W śmigłowcu zabudowano nowe kompozytowe łopaty wirnika nośnego, a także przekonstruowano jego tarczę sterującą i piastę. Zwiększyło to siłę ciągu wirnika nośnego o ok. 7000 N, przy jednoczesnym zmniejszeniu jego masy. Śmigło sterujące także ma kompozytowe łopaty, zabudowane w układzie X, co zwiększa jego sprawność i zmniejsza poziom emitowanego hałasu. Wyposażenie kabiny załogi stanowi awionika glass cockpit KBO-17. Wszystkie informacje pilotażowo-nawigacyjne i parametry pracy zespołu napędowego wyświetlane są na 5 wskaźnikach ciekłokrystalicznych. Wiropłat wyposażono w odbiornik układu GPS/ GLONASS, mapy cyfrowe, układy nawigacyjne VOR / ILS, radiolokator meteorologiczny i układ ostrzegający o przeszkodach terenowych (przewody linii przesyłowych wysokiego napięcia, maszty i drzewa). Opcjonalnie możliwe jest zabudowanie układu optoelektronicznego KOS-17, umożliwiającego obserwację w dzień i w nocy. Źródło: Altair

Komentarze