We Friedrichshafen duże zainteresowanie wzbudza śmigłowiec HTC 130

Wśród śmigłowców ultralekkich prezentowanych na wystawie tegorocznej Aero we Friedrichshafen duże zainteresowanie wzbudza HTC 130. HTC 130 to konstrukcja opracowana przez dwie francuskie spółki – Heli Tech i MC Aeronautique. Śmigłowiec przykuwa uwagę nie tylko mało urodziwą, nieco toporną sylwetką, ale także ciekawymi rozwiązaniami technicznymi. Napęd francuskiego wiropłata stanowi dwusuwowy silnik HT 422i o mocy 135 KM, z dwoma wałami korbowymi pracującymi niezależnie. Rozwiązanie takie pozwala zwiększyć niezawodność jednostki napędowej. W razie awarii jednej z sekcji silnika, druga zapewnia moc niezbędną do kontynuowania lotu. Drugą opcją napędu jest silnik HT 222i, również dwusuwowy, także o mocy 135 KM. Jest on wyposażony w podwójny układ wtrysku paliwa. Jego zaletą są bardzo niskie koszty obsługi technicznej. Jak podkreśla producent, w układzie przeniesienia napędu zastosowano jedynie połączenia mechaniczne rezygnując z popularnych w tej klasie śmigłowców przekładni pasowych, co również obniża koszty obsługi technicznej. Ciekawym rozwiązaniem jest także zastosowanie spadochronowego systemu ratunkowego. Na szczycie wału wirnika nośnego znajduje się zasobnik z odpalanym pirotechnicznie spadochronem, który zapewnia bezpieczny powrót na ziemię nawet po tym, gdy załoga całkowicie utraci panowanie nad śmigłowcem. Śmigłowiec ma dwułopatowy wirnik nośny o średnicy 6,8 m, z łopatami wykonanymi ze stopów aluminium. W opracowaniu jest wirnik z łopatami kompozytowymi zbrojonymi włóknem węglowym. Masa własna śmigłowca wynosi 280 kg, a maksymalna masa startowa 450 kg. Maksymalna prędkość przelotowa to 160 km/h. Źródło: Altair

Komentarze