Na gdańskim lotnisku zaczął działać pierwszy w Polsce system multilateracyjny wykrywający samoloty

Na gdańskim lotnisku zaczął działać pierwszy w Polsce system multilateracyjny wykrywający samoloty. Pozwala on zastępować podstawowy zestaw radarowy w przypadku jego awarii lub przeglądu technicznego. Jak poinformował we wtorek rzecznik prasowy Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy Michał Dargacz, system WAM (Wide Area Multilateration) dla lotniska w Gdańsku został wdrożony 30 marca przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP). "Port Lotniczy Gdańsk jest pierwszym w Polsce lotniskiem z systemem dozorowania służącym do wykrywania i lokalizacji statków powietrznych przy wykorzystaniu techniki multilateracyjnej" - podkreślił Dargacz. System WAM zapewnia wykrywanie i lokalizację statków powietrznych wyposażonych w transpondery, na podstawie specjalnych dziewięciu sensorów i czterech nadajników rozlokowanych na elementach infrastruktury naziemnej PAŻP. „Statek powietrzny wysyła sygnał, który dociera do kilku odbiorników umieszczonych na danym obszarze. Na podstawie różnicy czasu przybycia sygnału TDOA (Time Difference of Arrival) do czterech oddalonych od siebie anten, możliwe jest określenie pozycji samolotu w płaszczyźnie 3D" - wyjaśnił działanie systemu WAM, cytowany w komunikacie prasowym, kierownik działu operacyjnego Portu Lotniczego Gdańsk Jarosław Trzoska. System WAM stanowi alternatywę dla radarów. Może zastępować podstawowy zestaw radarowy, gdy np. dojdzie do jego awarii lub podczas przeglądu technicznego. "Dzięki nowemu systemowi gdańskie lotnisko zdobyło pewność funkcjonowania w przypadku jakichkolwiek kłopotów z działaniem dotychczasowego systemu radarowego" – dodał Trzoska. Żródło: rp.pl

Komentarze