Firma Tecnam krok po kroku zdobywa nowe obszary rynku samolotów lekkich

Tecnam krok po kroku zdobywa nowe obszary rynku samolotów lekkich. Na tegorocznej wystawie Aero zaprezentował nowy 11-miejscowy samolot komunikacji regionalnej. Tegoroczna wystawa we Friedrichshafen stała się okazją do światowej premiery nowego, największego samolotu zbudowanego dotychczas przez włoskiego Tecnama – P2012 Traveller. Jest to całkowicie metalowy górnopłat napędzany dwoma silnikami Lycoming TEO-540CIA o mocy startowej 375 KM każdy. Silniki te wyposażono w dedykowany dla P2012 układ FADEC sterujący ich pracą. Jak podaje producent silników, ich obsługa jest prostsza niż w przypadku popularnych, słabszych IO-360. Pilot ma do dyspozycji awionikę Garmin G1000NXi. We Friedrichshafen prezentowany jest pierwszy prototyp P2012, oblatany 21 lipca ub. r. Samolot od tamtego czasu wylatał ponad 100 h w próbach. We wrześniu br. linię montażową ma opuścić drugi prototyp, a w przyszłym roku trzeci – wyposażony w pływaki. Próby w locie mają potrwać cały przyszły rok. Prezes Tecnama, Paolo Pascale zakłada, że certyfikaty EASA i FAA (w oparciu o przepisy CS23 i FAR23) samolot otrzyma w grudniu 2018 lub na początku 2019. Już dziś klienci mogą się zapisywać na tzw. sloty produkcyjne. Samolot ma cenę katalogową wynoszącą 2,2 mln euro (9,3 mln zł), zajęcie konkretnego slotu wymaga wpłacenia depozytu 100 tys. euro (ok. 425 tys. zł). Pierwsze zamówienia napłynęły już od przewoźnika regionalnego z USA Cape Air. Plany zakładają, że odbierze on pierwsze samoloty na początku 2019. Samolot ma maksymalną masę do startu wynoszącą 3600 kg. Maksymalna prędkość przelotowa to 350 km/h. Traveller ma doskonałe własności krótkiego startu i lądowania (STOL). Do startu nad przeszkodę 15 m potrzebuje 600 m, a do lądowania znad przeszkody 15 m – 500 m. Są to dane potwierdzone w próbach w locie. Samolot będzie dostępny w wersji pasażerskiej dla 9 pasażerów, VIP z miejscami dla 6 pasażerów, do skoków spadochronowych dla 8 osób, ewakuacji medycznej z miejscami na 2 rannych na noszach i 4 osoby personelu medycznego oraz towarowej. Załadunek palet cargo ułatwiają szerokie drzwi załadunkowe. Źródło: Altair

Komentarze