Turkish Airlines na minusie

Po trzech kwartałach 2016 r. tureckie linie lotnicze odnotowały 463 mln USD straty netto, w porównaniu do 877 mln USD zysku netto w tym samym okresie ub.r. Przychody w okresie pierwszych dziewięciu miesięcy br. spadły o 6,1% do 7,6 mld USD, strata operacyjna wyniosła 154 mln USD, w porównaniu do 894 mln USD zysku operacyjnego w analogicznym okresie 2015 r. Negatywny wpływ na wyniki finansowe Turkish Airlines miała pilityczna i ekonomiczna niestabilność, głównie w regionach Europy i Bliskiego Wschodu oraz zwiększone ryzyko globalne i regionalne. Na ceny biletów i łączne przychody znaczny wpływ miało także zwiększone oferowanie i większa konkurencja. Według raportu Turskish Airlines, poza Ameryką i Afryką wszystkie rynki, łącznie z krajowym, odnotowały spadki przychodów z przewozów pasażerskich i cargo. W ciągu 9 miesięcy 2016 r. tureckie narodowe linie przewiozły na 357 tys. rejsach 48,3 mln pasażerów, o 4% więcej rdr. Oferowanie mierzone wskaźnikiem ASK wzrosło o 14%, ruch w RPK zwiększył się o 8,2% rdr. Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich spadł z 79% do 74,5%. Turkish rozważają zmniejszenie dostaw samolotów spośród zamówionych 92 Airbusów A321, 65 Boeingów 737 MAX i 10 737MAX9, które miały powiększyć flotę przewoźnika w latach 2018-2022. Dostawy samolotów mają być zmniejszone z 34 do 10 w 2018 r. oraz z 40 do 35 w 2019 oraz z 52 do 42 w 2020 r. Według niektórych źródeł, z powodu niedostatecznego popytu Turkish uziemiły blisko 30 samolotów, w tym 12 Airbusów A330-200, trzy A340-300, osiem A319 oraz pięć Boeingów 737-800. 15 z uziemionych samolotów jest własnością irlandzkiego leasingodawcy AerCap. Trzy A330-200 leasingowane na zasadzie wet lease od Jet Airways mają być zwrócone zgodnie z umową na początku przyszłego roku. Turkish Airlines operują na 49 krajowych trasach i 243 międzynarodowych połączeniach w ramach siatki połączeń obejmującej 117 krajów. Flota tureckiego przewoźnika liczy 336 samolotów, w tym 36 odebranych w br. (PRTL.pl)

Komentarze