Porozumienie ICAO o kontroli emisji CO2 przez transport lotniczy

Przedstawiciele rządów, przemysłu i społeczeństwa obywatelskiego uzgodnili nowy sposób kontroli emisji CO2 przez transport lotniczy Historyczna decyzja zapadłą w Montrealu ba plenarnej sesji 39. zgromadzenia Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego ICAO (27 września-7 października). Przedstawiciele 191 krajów postanowili zalecić przyjęcie ostatecznego tekstu rezolucji w sprawie globalnego mechanizmu rynkowego (GMBM) kontroli tych spalin. Program ICAO, Schemat Równoważenia i Redukcji Związków Węgla Międzynarodowego Lotnictwa (CORSIA) ma na celu uzupełnienie koszyka działań ograniczających emisję CO2 przez transport lotniczy. Są to usprawnienia techniczne i organizacyjne, postęp w produkcji i korzystanie z dostępnych paliw zastępczych — ogłosiła ICAO. Wdrażanie CORSIA zacznie się od fazy pilotażowej w latach 2021-23, po której nastąpi pierwszy etap w latach 2024-26; weźmie w nim udział 65 krajów, w tym Polska. Udział w obu będzie dobrowolny, ale w następnym etapie w 2027-35 r. wezmą udział wszystkie państwa należące do ICAO. Przyjęto wyjątki dla grupy najmniej rozwiniętych krajów (np. Afganistan, Burkina Faso, Myanmar), krajów na maluch wyspach (Zielonego Przylądka, Haiti, Tuvalu), krajów rozwijających się bez dostępu do akwenów (Niger, Turkmenistan, Zimbabwe) oraz dla takich, w których transport lotniczy jest mało rozwinięty, niecałe 0,5 proc. światowego transportu pasażerów (Wenezuela, Senegal, Liban, Pakistan). - Potrzebne były ogromne starania i zrozumienie dla osiągnięcia tego etapu, pragnę przyklasnąć duchowi konsensu i kompromisu wykazanemu przez kraje członkowskie, przemysł i społeczeństwo obywatelskie — oświadczył przewodniczący Rady ICAO, Olumuyiwa Benard Alu. — Teraz mamy praktyczne porozumienie i powszechną zgodę w kwestii popieranej przez wiele państw, które będą dobrowolnie uczestniczyć w GMBM od samego początku tego mechanizmu. To pozwoli CORSIA stać się pozytywnym i trwałym czynnikiem ograniczania na świecie emisji gazów cieplarnianych — dodał. - To historyczna chwila — oświadczył Walezyjczyk Azharuddin Abdul Rahman, przewodniczący sesji plenarnej w Montrealu — Daliście sektorowi lotnictwa ostatnie narzędzia do walki ze zmianami klimatu — powiedział Paul Steel, jeden z dyrektorów organizacji przewoźników IATA. — Niei można przecenić historycznego znaczenia tego porozumienia, CORSIA to pierwsze globalne rozwiązanie dotyczące całego sektora. Dzięki niemu lotnictwo jest na czele sektorów przemysłu w walce ze zmianami klimatu — oświadczył dyrektor generalny IATA, Alexandre de Juniac. Transport lotniczy stał się pierwszą na świecie gałęzią przemysłu, która przyjęła mechanizm ograniczania emisji spalin. Zatwierdzony system będzie polegać na kupowaniu przez linie lotnicze na giełdzie wymiany zezwoleń kredytowych na emisję spalin od innych sektorów gospodarki. Od 2027 r. mechanizm ten będzie obowiązkowy poza krajami objętymi wyłączeniem. Dobrowolny udział w I etapie potwierdziło już 65 krajów, wszystkie europejskie, USA, Chiny, Kanada, Japonia. System dotyczy wyłącznie lotów międzynarodowych wykonywanych przez linie lotnicze krajów należących do ICAO. Emisje z lotów krajowych nie zostały objęte tym systemem. - Ten mechanizm obejmie ok. 80 proc. emisji w latach 2021-35 — podkreśliła komisarz transportu UE, Violetta Bulc. Dodała, że istnieje też klauzula przewidująca w razie konieczności skorygowanie GMBM zgodnie z celami umowy paryskiej. Porozumienie w Montrealu zatwierdzono powszechną zgodą, duże zastrzeżenia wyraziły Indie i Rosja, a w mniejszym stopniu Chiny. Delegacja Rosji uznała cel za nierealistyczny, więc „nie jest jeszcze gotowa do zajęcia stanowiska co do swego udziału". Ekolodzy są zadowoleni. Dla Nathaniela Keohane z Funduszu Obrony Środowiska EDF, ta umowa czyni z lotnictwa siłę napędową w realizacji celu zmniejszenia skalenia związkami węgla na świecie. Lou Leonard z WWF uważa, że mimo tej umowy jesteśmy jeszcze daleko do mety w walce ze skażeniem wywoływanym przez lotnictwo, choć powstały już bazy do tego. (rp.pl)

Komentarze