Bezzałogowy śmigłowiec SW-4 Solo RUAS/OPH na ćwiczeniach w Wielkiej Brytanii

Opcjonalnie pilotowany śmigłowiec SW-4 Solo RUAS/OPH bierze udział w ćwiczeniach Unmanned Warrior, które odbywają się w Wielkiej Brytanii. Ćwiczenia mają na celu sprawdzenie zdolności operowania systemów bezzałogowych w środowisku morskim. Opcjonalnie pilotowany SW-4 Solo uczestniczy w manewrach zorganizowanych przez Royal Navy, aby zbadać zdolności użycia środków bezzałogowych w warunkach morskich. Maszyna jest wyposażona między innymi w radar z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) typu Osprey oraz system pasywnego rozpoznania radioelektronicznego typu SAGE. Oba produkty zostały dostarczone przez firmę Leonardo. Koncern podkreśla, że konwersja śmigłowca SW-4 Solo z wariantu bezzałogowego do opcjonalnie pilotowanego jest możliwa w ciągu mniej niż 1 godziny. Śmigłowiec w wariancie bezzałogowym może prowadzić działania przez okres nie krótszy niż 6 godzin. Maszyna typu Solo jest już znana brytyjskiej marynarce wojennej. W 2013 roku przyznała ona bowiem kontrakt na przeprowadzenie demonstracji koncepcji użycia śmigłowca SW-4 Solo w środowisku morskim. W trakcie jego realizacji prowadzono między innymi symulowane lądowania na pokładzie fregaty. Sprawdzano też zdolności integracji z okrętowym systemem walki, demonstrowano wykonywanie działań patrolowych na obszarze morskim z użyciem wyposażenia pozwalającego na identyfikowanie wybranych obiektów. Brytyjska marynarka wojenna prowadzi obecnie intensywne prace nad znalezieniem optymalnych sposobów wykorzystania systemów bezzałogowych w działaniach w środowisku morskim. Dotyczy to zarówno systemów powietrznych, jak i nawodnych oraz podwodnych. Według BBC, w ćwiczeniach Unmanned Warrior, które mają pozwolić na zbadanie i zademonstrowanie tych zdolności, bierze udział ponad 50 różnego rodzaju systemów bezzałogowych. Potrwają one do 20 października. Zakres działań obejmuje też współdziałanie różnych systemów. Śmigłowiec SW-4 Solo RUAS/OPH powstał jako wspólny projekt PZL Świdnik i Leonardo Helicopters (dawniej AgustaWestland), bazujący na konstrukcji maszyny SW-4, używanej między innymi przez polskie Siły Powietrzne. Wiropłat może prowadzić operacje zarówno jako system bezzałogowy, jak i z pilotem na pokładzie. Jest przeznaczony między innymi do wykonywania misji rozpoznania, nadzoru, wywiadu czy transportu zaopatrzenia. W wariancie pilotowanym może służyć również do transportu personelu, czy wsparcia jednostek interwencyjnych. SW-4 Solo RUAS/OPH uczestniczył też m.in. w ćwiczeniach Italian Blade, organizowanych przez Europejską Agencję Obrony. Źródło: defence24

Komentarze