Airbus świętował dostawę swojego 10-tysięcznego samolotu

Jubileuszowy A350-900 trafił do Singapore Airlines. Wydarzenie uświetniła specjalna ceremonia w Tuluzie, którą poprowadził dyrektor generalny Grupy Airbus, Tom Enders z udziałem Goh Choon Phonga, dyrektora generalnego Singapore Airlines. Samolot przekazany narodowemu przewoźnikowi Singapuru to 6. spośród 67 A350-900 zamówionych przez niego. Jeszcze w tym miesiącu A350-900 ze specjalnym logo 10,000th Airbus Aircraft zacznie obsługiwać nowe połączenie pomiędzy Singapurem a San Francisco. Singapore Airlines złożyły pierwsze zamówienie na samoloty Airbusa w 1979, a z biegiem lat towarzystwo i jego spółki zależne zamawiały wszystkie kolejne modele produkowane przez koncern z Tuluzy. Obecnie Singapore Airlines eksploatują A330, A350 i A380, a linie regionalne latają samolotami rodziny A320. Dostawa 10-tysięcznego Airbusa odbywa się w momencie, w którym europejski koncern osiągnął najwyższe moce produkcyjne w swojej historii. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku dostarczy przynajmniej 650 samolotów. Airbus dostarczył swój pierwszy samolot, A300B2 dla Air France, 10 maja 1974. Początkowo koncern działał wyłącznie w sektorze samolotów szerokokadłubowych (A300 i A310), a w połowie lat 1980. wszedł na rynek wąskokadłubowy, wraz z debiutem A320. Technologie zastosowane w A320, wyznaczające nowe standardy w konstrukcji samolotów, na początku lat 1990. trafiły również do A330 i A340. Dzięki temu po raz pierwszy samoloty wąsko- i szerokokadłubowe zyskały podobne charakterystyki eksploatacyjne. W procesie ciągłego doskonalenia samoloty Airbusa były z biegiem lat regularnie modernizowane, a każdy kolejny model przynosił istotne korzyści pod względem oszczędności paliwa, niezawodności operacyjnej i komfortu lotu. Niedawno Airbus zainwestował w rodzinę A320neo, której pierwsze egzemplarze weszły do służby w tym roku i rodzinę A330neo, która jest obecnie opracowywana, a pierwszy jej przedstawiciel ma zostać dostarczony klientowi pod koniec 2017. Na zaawansowanym etapie są również prace nad A350-1000, który po raz pierwszy wzbije się w powietrze przed końcem roku, a do pierwszego klienta trafi w drugiej połowie 2017. Bieżąca linia produktów Airbusa składa się z 16 modeli należących do czterech rodzin – A320, A330, A350 i A380. Dotychczas Airbus zdobył zamówienia na ponad 16 700 samolotów, a jego konstrukcje latają dziś w barwach ponad 400 linii lotniczych na całym świecie. 6700 zamówień oczekujących na realizację to największy portfel w historii jakiegokolwiek producenta samolotów, odpowiadający 10 lat produkcji przy obecnym tempie. (Altair)

Komentarze