Suchoj opracował koncepcję samolotu pasażerskiego SSJ 100 SportJet

Nierzadko słyszeliśmy, jak wyczerpujące są dla zawodowych sportowców długotrwałe podróże samolotami pasażerskimi przez różne strefy czasowe, powodujące zaburzenia snu i apetytu, odwodnienie, hipoksję, stres, dezorientację czy aerofobię, a co za tym idzie spadek formy i gorsze wyniki podczas zawodów. Przedsiębiorstwo Grażdańskije Samolioty Suchowo i konsorcjum SuperJet International (spółka holdingu Suchoj i włoskiego koncernu Leonardo) postanowiły temu zaradzić, opracowując samolot SSJ 100 SportJet, przystosowany specjalnie dla potrzeb sportowców. Wnętrze SportJeta podzielone jest na 4 strefy: pasażerską, odnowy biologicznej, szkoleniową i administracyjną. W strefie pasażerskiej znajdują się 24 fotele klasy biznes, rozkładane na płask. Pasy bezpieczeństwa, jakie wyposażone są fotele służą także do monitorowania stanu sportowca, przesyłając bez przerwy dane o jego zdrowiu (poziom odwodnienia, niedotlenienia, stresu czy częstość akcji serca) do urządzeń medycznych, co pozwala lekarzom na szybką reakcję w razie potrzeby. Strefa odnowy obejmuje m. in. stół do masażu i kapsułę diagnostyczną AeroScan. Umieszczone są w niej także elektrokardiograf, spirometr, generator niedotlenienia, ciśnieniomierz, pulsoksymetr i dynamometr. W strefie odnowy można także przeprowadzić rozgrzewkę i sesję treningową, czy wykonać zabiegi z zakresu fizykoterapii (krioterapię, miostymulację czy masaż limfatyczny). W strefie szkoleniowej zabudowano 6 foteli VIP, składany stolik, szafę i 4-osobową kanapę. Miejsce to przeznaczone jest do omawiania strategii przed zawodami i analiz po ich zakończeniu. Ostatnia strefa, mieszcząca 10 foteli klasy ekonomicznej, przeznaczona jest dla masażystów, kierownictwa i innych osób związanych z działalnością sportową. Samolot ma nawet specjalną toaletę, rejestrującą poziom odwodnienia organizmu i oświetlenie, zmieniające się w zależności od pory doby, a także multimedialny system rozrywki Be Ready To Win, zawierający programy motywacyjne i umożliwiający prowadzenie szkolenia teoretycznego i analiz. Jako potencjalnych klientów SportJetów producent postrzega narodowe federacje sportowe, kluby sportowe, klientów indywidualnych, czy biznesmenów podkreślających swoje związki ze sportem i zwracających szczególną uwagę na kwestie zdrowotne. Zależnie od potrzeb nabywcy producent może zaoferować samolot przystosowany dla piłkarzy, hokeistów, koszykarzy, czy rugbistów. SportJet ma uzyskać Certyfikat Typu w 2018. Źródło: Altair

Komentarze