Oblatano samolot technologii argentyńskiego do szkolenia podstawowego IA-100

W zakładach Fábrica Argentina de Aviones Brigadier San Martín (FadeA) w Córdobie oblatano demonstrator technologii samolotu szkolenia podstawowego IA-100. Pierwszy lot, który miał miejsce 8 sierpnia, trwał 58 min. Samolot osiągnął maksymalną wysokość 1520 m. Inżynierowie FAdeA rozpoczęli konstruowanie IA-100 pod koniec 2014. Produkcja demonstratora trwała niecały rok. Jest to pierwszy od ponad 20 lat statek powietrzny skonstruowany i wyprodukowany samodzielnie przez FAdeA. Według nieoficjalnych doniesień jest on wzorowany na Grob 120TP, dzięki przekazaniu niektórych technologii przez niemieckie przedsiębiorstwo (Oblot zmodernizowanej Pucary, 2015-11-30). Rozpiętość IA-100 wynosi 9,4 m, długość – 7,8 m, a wysokość – 2,4 m. Powierzchnia nośna to 12,5 m2. Masa samolotu pustego wynosi 637 kg, a maksymalna masa do startu – 950 kg. Struktura wykonana jest z materiałów kompozytowych. Wyposażenie kabiny załogi stanowi awionika glass cockpit Garmin G3X Touch. Zespół napędowy stanowi silnik tłokowy Lycoming AEIO-360 B1F, o mocy 180 KM, poruszający dwułopatowe śmigło. Samolot ma rozwijać prędkość przelotową 250 km/h. Maksymalna prędkość wznoszenia to 6 m/s. Zasięg obliczeniowy to 850 km. Maksymalny pułap lotu wynosić ma 5486 m. W projekcie biorą udział także AeroPAC (dostawca instalacji hamulcowej podwozia i łoża silnika), AyD Aviation (układu sterowania lotem i instalacji paliwowej), Redimec (urządzenia mechaniczne, elektryczne i elektroniczne) oraz grupa małych i średnich przedsiębiorstw z Argentyny – Sampaolesi Plastic, Cocciarella, BAaer, VDS, Temet, Cámara del Comercio Automotor (CCA), DTA i Nostromo Defensa. Celem Argentyńczyków było zbudowanie własnego samolotu szkolenia podstawowego, który pozwoliłby Fuerza Aérea Argentina (wojskom lotniczym Argentyny) na uniezależnienie się od innych producentów. Ma on służyć do wylatania 40 h podczas pierwszej fazy treningu przyszłych pilotów wojskowych (Argentyna kupuje T-6C, 2016-08-04). Pod uwagę bierze się także użycie IA-100 jako następcy przestarzałych samolotów lotnictwa ogólnego. Jego głównymi zaletami mają być niższe koszty eksploatacji i obsługi. Wersja wojskowa ma mieć podwozie chowane, a cywilna – podwozie stałe. Opracowanie IA-100 kosztowało FAdeA 2-3 mln USD. Koszt jednostkowy samolotu szacowany jest na ok. 250 tys. USD. IA-100 ma uzyskać Certyfikat Typu FAA zgodny z przepisami FAR 23. Jako piersi nabywcy postrzegane są rodzime siły zbrojne i szkoły lotnicze, jednak producent nie ukrywa, że chciałby zainteresować swoją ofertą inne państwa regionu. Źródło: Altair

Komentarze